Beowulfskvädets topografi

500 f.Kr. - 1066
kylarvende
Inlägg: 825
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av kylarvende » 30 september 2020, 17:54

Se sidan 54, ”Stensättning raä 36. eller röse?”, kan vara samma som tidigare redovisade L1965:8185:

https://www.ale.se/download/18.3e56d9df ... 84RDER.pdf

”Stensättning raä 36. eller röse?”

Oklart om jag hittat rätt. Tipsa gärna hur man söker på raä:

https://www.raa.se/?s=Stens%C3%A4ttning ... egory=none

”Stensättning
Stensättning, rund, 8 m diam och 0,1 m h. Övertorvad med i ytan talrika 0,1-0,2 m st stenar. Antydan till grop i mitten, 1 m diam och 0,05 m dj. Mellan nr 36:1-36:3 är flera odlingsrösen som kan dölja fornlämningar.”

kylarvende
Inlägg: 825
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av kylarvende » 1 oktober 2020, 18:11

Jag saxar lite ur tidigare omtalade ”Nr 31 i Gbg. Inv J Alin, 1919, ATA”. Jag har efterfrågat om jag kan lägga upp dokumentet i sin helhet på föreliggande sajt. I väntan på svar kan jag inte undanhålla er ”L:a Valåsen”

Hade det inte varit för beskrivningen är Bronsåldersröse, så hade man kunnat glädja sig åt adressen ”L:a Valåsen”:

”31. Bronsåldersröse å krönet av L:a Valåsen omkr. 350 m. söder om torpet Ängen”

kylarvende
Inlägg: 825
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av kylarvende » 1 oktober 2020, 21:14

Ortnamn är inte lätt. Det verkar som nyss omtalade Nr 31, dels har ett röse norr om sig (L:a Valås enl föreg inlägg), dels ett röse söder om sig vid byn Frövet. Möjligen kan även skog av viss typ vara inblandad.

https://www.isof.se/download/18.5850f85 ... %A4rad.pdf

Våleberget

”Vid byn Frövet. F. led. är dial.- ordet våle i bet. 'röse, råmärke'.”

Ytterligare exempel:

”Valås ä. jbr kronotorp, senare överfört till hmn (1/4 mtl). Hette tidigast även Valsjön. Gården ligger på en höjd vid Valsjön (se naturnamnen). Ovisst är om denna har sitt namn efter höjden eller tvärtom. F. led. är antingen dial.ordet val (i valskog, handval m. m.) med. bet. 'ungt träd, käpp av en viss tjocklek' eller möjligen dial.ordet vale (våle) i bet. 'stenröse, gränsmärke'.”

”Valebråta första g. jb 1647, frälseh. mtl. överflyttat från Långareds sn, Kullings hd. — Gården ligger vid en från Valsjön (se naturnamnen) rinnande å. S. led. är gammal pl. av ordet bråte i bet. 'fälld skog'. Jfr Valås.”

http://www4.sprakochfolkminnen.se/NAU/b ... 7112b1.htm

kylarvende
Inlägg: 825
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av kylarvende » 2 oktober 2020, 13:48

Stort tack till Anna Rode, Antikvarisk-topografiska arkivet, Riksantikvarieämbetet, angående:
”Nr 31 i Gbg. Inv J Alin, 1919, ATA” som jag har fått tillåtelse att lägga upp i sin helhet på föreliggande sajt.

Handlingen ligger i den så kallade Topografiska serien under Västergötland, Skepplanda socken.
ATA står för Antikvarisk-topografiska arkivet, ett annat namn för Riksantikvarieämbetets arkiv.
Handlingen du efterfrågar är en del av en inventering gjord av Johan Alin år 1919. Jag bifogar kopia av uppgifterna om nr 31.
j_alin_scan_2020-10-01_13-38-07r.pdf
(651.66 KiB) Nerladdad 184 gånger
Senast redigerad av 1 kylarvende, redigerad totalt 2 gånger.

mtw2junkie
Inlägg: 28
Blev medlem: 5 juli 2019, 06:21

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av mtw2junkie » 3 oktober 2020, 01:17

Valdemar skrev:
25 september 2020, 17:48
Det skall enligt flera uppgifter funnits en storhög som hette Kung Alfs Hög eller Kungshögen. Den skall ha legat nära Lilla Alvhem som är ursprungsgården för dagens Alvhem.

Birger Nerman var på plats och beskrev den utan att ge detaljer.

Lilla Alvhem ligger på en platå om ca 100x200 meter. Platån är högsta punkten och det har varit en fantastiskt utsikt över Älven. Ett mindre gravfält finns kvar varav en hög är relativt stor även om den är delvis bortgrävd.

På karta från 1705 står det utmarkerat var Kungsgården och Kapellet i Alvhem fordom hade stått. Från platsen ser man bort till Lödöse som anläggs i slutet av Vikingatiden.
Stämmer det verkligen?

Som jag minns det var Nerman vid Skalundahögen, och att det var C.O. Fast som föreslog Alvhem.

Men jag har i princip inte läst något de har skrivit, och vet därför inte. Det är bara andrahandskällor ur minnet.

kylarvende
Inlägg: 825
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av kylarvende » 3 oktober 2020, 01:31

Intressant dokumentär i den översta länken. Beowulfkvädet behandlas inte, men andra historiska källor. Utöver svält ökade spridningen av böldpest. Dokumentären berör varför huvudsakligen barn och unga drabbades. Vidare beskrivs varför britanniens keltiska befolknings handel med Romariket kan ha minskat deras chanser att stå emot den anglo-saxiska invasionen. Om wedermearc var mer utsatt än skilfingarnas område är dock osäkert.

"Why Was 536 A.D The Worst Year In History? | Catastrophe | Timeline"

https://www.youtube.com/watch?v=0JBdedLx-GI

https://sv.wikipedia.org/wiki/B%C3%B6ldpest

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 3 oktober 2020, 08:55

Jylland som redan var i princip skogslöst vid den tiden bör ha lidit extra svårt. Skilfingarna å andra sidan hade tillgång till stora skogsbygder med alternativnäring som bytesdjur men även brännved. Betydligt bättre förutsättningar.

kylarvende
Inlägg: 825
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av kylarvende » 3 oktober 2020, 14:30

mtw2junkie skrev:
3 oktober 2020, 01:17
Valdemar skrev:
25 september 2020, 17:48
Det skall enligt flera uppgifter funnits en storhög som hette Kung Alfs Hög eller Kungshögen. Den skall ha legat nära Lilla Alvhem som är ursprungsgården för dagens Alvhem.

Birger Nerman var på plats och beskrev den utan att ge detaljer.

Lilla Alvhem ligger på en platå om ca 100x200 meter. Platån är högsta punkten och det har varit en fantastiskt utsikt över Älven. Ett mindre gravfält finns kvar varav en hög är relativt stor även om den är delvis bortgrävd.

På karta från 1705 står det utmarkerat var Kungsgården och Kapellet i Alvhem fordom hade stått. Från platsen ser man bort till Lödöse som anläggs i slutet av Vikingatiden.
Stämmer det verkligen?

Som jag minns det var Nerman vid Skalundahögen, och att det var C.O. Fast som föreslog Alvhem.

Men jag har i princip inte läst något de har skrivit, och vet därför inte. Det är bara andrahandskällor ur minnet.
mtw2junkie!
Jag börjar hålla med dig efter att ha pickat i fornsok utan att ha hittat ngt om Alfs hög i Skepplanda. Å andra sidan finns det inte mindre än 8 sagesmän enligt:

http://www4.sprakochfolkminnen.se/NAU/b ... 7112b1.htm

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Valdemar » 3 oktober 2020, 16:16

”Traditionen säger att det vid Alvhems Kungsgård skall ha legat en Kungshög. Carl Otto Fasth skriver- i Alvhem ligger Kung Alfs Hög högt uppe på en mjukt rundad moränås, synlig för alla sjöfarande, som färdas förbi. Denna ås ligger vid egendomen Walered. Han bilägger enkel skiss”

Kring Göta Älv (bok)

Vallered Ligger rakt ovanför Hajs Sjö och där finns ett gravfält. Platsen ligger med utsikt på en platå nedanför platån där antagligen Alvhems Kungsgård legat från början (Lilla Alvhem)

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 3 oktober 2020, 16:31

Valdemar skrev:
3 oktober 2020, 16:16
”Traditionen säger att det vid Alvhems Kungsgård skall ha legat en Kungshög. Carl Otto Fasth skriver- i Alvhem ligger Kung Alfs Hög högt uppe på en mjukt rundad moränås, synlig för alla sjöfarande, som färdas förbi. Denna ås ligger vid egendomen Walered. Han bilägger enkel skiss”

Kring Göta Älv (bok)

Vallered Ligger rakt ovanför Hajs Sjö och där finns ett gravfält. Platsen ligger med utsikt på en platå nedanför platån där antagligen Alvhems Kungsgård legat från början (Lilla Alvhem)
Denna hög som åsyftas?
Alfs hög..JPG
Alfs hög..JPG (30.53 KiB) Visad 3984 gånger

Skriv svar