Beowulfskvädets topografi

500 f.Kr. - 1066
AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av AndreasOx » 17 maj 2019, 15:31

Så bra. Vad i Gräslunds argumentation om "havsanknytningen" bl.a. på sid 56-66 ser du grava fel i?
(Jag svarade Yngwe)

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Yngwe » 17 maj 2019, 15:37

Men jag har läst såväl Beowulf som Nordens Geografi. Att Götaland skulle sakna havs-anknytning är ju ett rent bedrägligt påstående.



Och återigen, den här tråden handlar om Beowulfkvädets topografi, inte specifikt om Gräslunds upparbetning av Rausings gamla tankegångar. Så villkora inte diskussionen med att alla ska ha läst det referenmaterial som du gjort. Lyft istället fram de citat du tycker passar som argument så får de bemötas av var och en som vill, oavsett vad de läst eller inte!

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av AndreasOx » 17 maj 2019, 15:43

Götaland idag - ja. Forntidens Götaland var betydligt Mindre: Västergötland (men inte sydvästra delen), Östergötland (men kanske inte öster om Götavirke) och möjligen Närke, och nådde kanske inte fram till något hav alls. Och ingenstans mig veterligen är västgötar eller östgötar beskrivna som ett skeppsfarande folk vilket geatas är.
Gräslund sammanfattar allt detta mycket väl - och därför skulle det vara mycket mer konstruktivt att diskutera specifika punkter från hans argumentation jämfört med andras argumentation.
Senast redigerad av 1 AndreasOx, redigerad totalt 17 gånger.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 17 maj 2019, 15:46

Starkodder skrev:
17 maj 2019, 15:26
AndreasOx skrev:
17 maj 2019, 15:15
Hela poängen med Gräslunds argumentation om geatas är att alla händelser är havsanknutna och då är geografiska lägen till land fullständigt irrelevanta. Jag tolkar detta som att du inte läst Gräslunds bok och då tycker jag att någon mer givande argumentation är meningslös.
Har Gräslunds bok. Och Beowulf i olika översättningar.
rad 2334 ealond

Collinder:bygden längs stranden
Wickberg: ön/kuststräckan
Liuzza: inget
Rebsamen: from sea unto sea
Donaldson: land along the sea
Howe: coastal land
Chickering: land along the sea
Heaney: coastal region
Zerunieth: fra kysten til det inerste land

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av AndreasOx » 17 maj 2019, 15:53

Starkodder skrev:
17 maj 2019, 15:46
Starkodder skrev:
17 maj 2019, 15:26
AndreasOx skrev:
17 maj 2019, 15:15
Hela poängen med Gräslunds argumentation om geatas är att alla händelser är havsanknutna och då är geografiska lägen till land fullständigt irrelevanta. Jag tolkar detta som att du inte läst Gräslunds bok och då tycker jag att någon mer givande argumentation är meningslös.
Har Gräslunds bok. Och Beowulf i olika översättningar.
rad 2334 ealond

Collinder:bygden längs stranden
Wickberg: ön/kuststräckan
Liuzza: inget
Rebsamen: from sea unto sea
Donaldson: land along the sea
Howe: coastal land
Chickering: land along the sea
Heaney: coastal region
Zerunieth: fra kysten til det inerste land
Och Gräslund går igenom detta i detalj på s61-63.
Ealond är sammansatt av ea 'vatten' och lond 'land' vilket betyder ö i kvädets västsaxiska dialekt och är nu 'island' i dagens engelska. Språkligt kan ingen annan översättning motiveras. Kreativa omskrivningar började göras från 1870 för att argumentera för att geatas var jutar eller götar.
Senast redigerad av 1 AndreasOx, redigerad totalt 17 gånger.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 17 maj 2019, 15:55

AndreasOx skrev:
17 maj 2019, 15:53
Starkodder skrev:
17 maj 2019, 15:46
Starkodder skrev:
17 maj 2019, 15:26


Har Gräslunds bok. Och Beowulf i olika översättningar.
rad 2334 ealond

Collinder:bygden längs stranden
Wickberg: ön/kuststräckan
Liuzza: inget
Rebsamen: from sea unto sea
Donaldson: land along the sea
Howe: coastal land
Chickering: land along the sea
Heaney: coastal region
Zerunieth: fra kysten til det inerste land
Och Gräslund går igenom detta i detalj på s61-63.
Ealond är sammansatt av ea 'vatten' och lond 'land' vilket betyder ö i kvädets västsaxiska dialekt.
Endast hans tolkning uppenbarligen, eftersom andra inte översatt specifikt till ö. Men förstår att detta är viktigt i argumentationen för just Gotland.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av AndreasOx » 17 maj 2019, 16:10

Inte alls enbart Gräslunds tolkning. Enligt honom åtminstone Sune Lindqvist, Haarder, Fulk samt de flesta översättare före ca 1910. I Beda (800-talet) betyder ealond ö.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 17 maj 2019, 16:11

AndreasOx skrev:
17 maj 2019, 16:10
Inte alls enbart Gräslunds tolkning. Enligt honom åtminstone Sune Lindqvist, Haarder, Fulk samt de flesta översättare före ca 1910. I Beda (800-talet) betyder ealond ö.
Varför inte efter 1910?

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 17 maj 2019, 16:13

AndreasOx skrev:
17 maj 2019, 15:43
Götaland idag - ja. Forntidens Götaland var betydligt Mindre: Västergötland (men inte sydvästra delen), Östergötland (men kanske inte öster om Götavirke) och möjligen Närke, och nådde kanske inte fram till något hav alls. Och ingenstans mig veterligen är västgötar eller östgötar beskrivna som ett skeppsfarande folk vilket geatas är.
Gräslund sammanfattar allt detta mycket väl - och därför skulle det vara mycket mer konstruktivt att diskutera specifika punkter från hans argumentation jämfört med andras argumentation.
Hur kom man från Lödöse till Själland?

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Yngwe » 17 maj 2019, 16:15

AndreasOx skrev:
17 maj 2019, 15:43
Götaland idag - ja. Forntidens Götaland var betydligt Mindre: Västergötland (men inte sydvästra delen), Östergötland (men kanske inte öster om Götavirke) och möjligen Närke, och nådde kanske inte fram till något hav alls. Och ingenstans mig veterligen är västgötar eller östgötar beskrivna som ett skeppsfarande folk vilket geatas är.
Gräslund sammanfattar allt detta mycket väl - och därför skulle det vara mycket mer konstruktivt att diskutera specifika punkter från hans argumentation jämfört med andras argumentation.
Ja, Götaland av idag, fullt relevant eftersom det beskriver ett stort område innehållande betydande bygder, flera av dom med mycket tydlig havsanknytning. Hela detta område, mitt emellan Uppland, Danmark och Gotland, utelämnas helt ur Beowulf med Gräslunds tolkning. Som ett stort svart hål o historien...


Var ett eventuellt 500-tals Götaland låg är ju en annan fråga. Du är tveksam till Närke och sydvästra Västergötland och Östergötland öster om Götavirke. Men det är ju bara rena spekulationer, tankar som folk har uttalat som nu ses som någon slags någorlunda acceptabel fakta. Källäget för sådana slutsatser är absolut obefintligt, möjligen kan man argumentera någorlunda logiskt, men långtifrån säkert, om att Jordanes "göta-stammar" borde finnas nära västkusten. Något mer vet vi inte om 500-talets eventuella Götaland. Så alla argument baserade på detta faller platt som ett läskpapper!

Skriv svar