Beowulfskvädets topografi

500 f.Kr. - 1066
Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4403
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Yngwe » 11 september 2018, 15:37

AndreasOx skrev:Ottar Vendelkråka är ett svagt indicium eftersom det inte alls nämns hur han dör i Beowulfkvädet. Att han i de flera hundra år senare sagorna beskrivs som stupad i Vendel kan bero på sammanblandning med någon annan Ottar. Att hans död inte omnämns i Beowulfkvädet kan tydas som ett indicium för att han inte dog under krig med geatas, det borde rimligen ha omnämnts.
Jag skulle säga att det i sammanhanget är ett relativt starkt indicium. Det står ju sedan länge klart att Beowulf inte innehåller någon direkt information som kan påvisa endera hypotesen. Man är alltså hänvisad till att jämföra med andra källor. Och då är det en relativ vanlig uppfattning att Angantyr, Ottar och Adils faktiskt motsvarar Ongentheow, Ohthere och Eadgils. Det är givetvis inget som går att bevisa men med samma kritiska syn kan då inga andra källor användas som referens för någonting i Beowulf. Vad blir kvar av Gräslund om du stryker allt stöd han tar i Snorre och andra källor.?

Att Otheres död inte nämns rakt ut i Beowulf är väl knappast märkligt. Det är ett poetiskt verk fullt av omskrivningar och syftningar. Och det egentligen inte heller bärande för själva tanken, det räcker egentligen mycket gott med att påvisa att han slogs med jutar och inte götar.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 11 september 2018, 15:46

Wickbergs översättningar:
rad 2200 "Detta åter hände i senare dagar Stridshjältarne: när Hygelac stupat, Och slagsvärden blivit hans son Heardreds bane under sköldens skydd, Då Strids-skilfingarna, de hårda kämparne, Bland det seger-rika folket angrep och i striden kuvade Hererics frände4;Då övergick det vida riket I Bödvars hand"

Rad 2380 "Honom uppsökte över havet Ottars landsflyktiga söner. De hade gjort uppror mot Skilfingarnes värn. Den frejdade fursten och den ypperste av de sjökonungar, som i Svearike utdelade skatter. Detta blev hans slut: Hygelacs son fick dödssår utav svärdshugg för sin gästvänskap "

Nog verkar det som om Ottars söner gör uppror mot Heardred och reser till honom för att mörda honom. Det är väl så att "Skilfingarnes värn" antingen är en lydkung i SVerige eller avser Heardred själv?
Hur som helst verkar ju Heardred vara mål för en vedergällning. Det kan ju vara så att nedtecknaren förutsatte att folk kände till Ottars öde och då passar ju denna episod med sönerna ypperligt. För att ta makten i Sverige måste de först röja Heardred. (Man kan ju tom spekulera i om inte Beowulf var hjärnan bakom det hela). Beowulf talar om en pågående fejd över havet och visst anar man en blodshämdsvendetta;
Egil-Hygelac-Ottar-Heardred-Adils/Emund
Senast redigerad av 1 Kungsune, redigerad totalt 11 gånger.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av AndreasOx » 11 september 2018, 16:14

Så läser inte jag rad 2379-2386. Ottars söner blir tvingade i landsflykt sedan de gjort uppror mot sveakungen Ale. Enligt fortsättningen som du utelämnat (2387-2390) så är det mest troligt Ale som dödar Heardred och sedan låter Beowulf vara lydkung över geatas. Eller så kommer Adils och Eanmund i slagsmål med sin värd Heardred och dödar honom. Jag måste nog skaffa en mer kommenterande översättning än heorot.dk och Bo Gräslunds. Någon att rekommendera?

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 11 september 2018, 16:15

Exakt var står det att Ale är kung? Wealthow dödar Emund och får hans vapenrustning av Åle trots att han avlivat hans brorson står det. Det tyder på att Emund var syndaren som tog Heardreds liv. Se 2611-2624
Senast redigerad av 2 Kungsune, redigerad totalt 11 gång.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av AndreasOx » 11 september 2018, 16:20

Yngwe skrev:
AndreasOx skrev:Ottar Vendelkråka är ett svagt indicium eftersom det inte alls nämns hur han dör i Beowulfkvädet. Att han i de flera hundra år senare sagorna beskrivs som stupad i Vendel kan bero på sammanblandning med någon annan Ottar. Att hans död inte omnämns i Beowulfkvädet kan tydas som ett indicium för att han inte dog under krig med geatas, det borde rimligen ha omnämnts.
Jag skulle säga att det i sammanhanget är ett relativt starkt indicium. Det står ju sedan länge klart att Beowulf inte innehåller någon direkt information som kan påvisa endera hypotesen. Man är alltså hänvisad till att jämföra med andra källor. Och då är det en relativ vanlig uppfattning att Angantyr, Ottar och Adils faktiskt motsvarar Ongentheow, Ohthere och Eadgils. Det är givetvis inget som går att bevisa men med samma kritiska syn kan då inga andra källor användas som referens för någonting i Beowulf. Vad blir kvar av Gräslund om du stryker allt stöd han tar i Snorre och andra källor.?

Att Otheres död inte nämns rakt ut i Beowulf är väl knappast märkligt. Det är ett poetiskt verk fullt av omskrivningar och syftningar. Och det egentligen inte heller bärande för själva tanken, det räcker egentligen mycket gott med att påvisa att han slogs med jutar och inte götar.
Jag tycker styrkan med Bo Gräslund att han nästan helt undviker andra källor än Beowulfkvädet i sin argumentation. Rekommenderar att du läser den!
Jag vidhåller att frånvaron av omnämnandet av Ottars död lika väl kan vara ett argument mot att han stupade i geatas land. Som jag tidigare skrivit är styrkan i Beowulfkvädet att den, enligt Bos argumentation, stelnade redan i början av 600-talet. Alltså mer än 200 år tidigare än någon annan källa som diskuteras här. Bo ägnar stor del av boken för sin bevisföring åt detta.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av AndreasOx » 11 september 2018, 16:23

Kungsune skrev:Exakt var står det att Ale är kung? Wealthow dödar Emund och får slagsvärdet av Åle trots att han avlivat hans brorson står det. Det tyder på att Emund var syndaren som tog Heardreds liv. Se 2611-2624
Rad 2387-8 enligt heorot.dk:
and he went back, Ongentheow's son
to seek his home, after Heardred lay dead;
Eanmund var landsflykting från Svearike antagligen fredlös och ogill.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 11 september 2018, 16:34

Jag tycker styrkan med Bo Gräslund att han nästan helt undviker andra källor än Beowulfkvädet i sin argumentation. Rekommenderar att du läser den!
Jag vidhåller att frånvaron av omnämnandet av Ottars död lika väl kan vara ett argument mot att han stupade i geatas land. Som jag tidigare skrivit är styrkan i Beowulfkvädet att den, enligt Bos argumentation, stelnade redan i början av 600-talet. Alltså mer än 200 år tidigare än någon annan källa som diskuteras här. Bo ägnar stor del av boken för sin bevisföring åt detta.
Tycker det är en bra utgångspunkt. Jordanes är jämförbar. Andra verk som kan komma i fokus här är Grimnismál som föregår Eddan. Dessa tre verk kan man sedan med fördel jämföra med Ynglingatal som också har ålderdomliga innehåll även om den säkerligen redigerats om på medeltiden.
Senast redigerad av 1 Kungsune, redigerad totalt 11 gånger.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 11 september 2018, 16:39

Rad 2387-8 enligt heorot.dk:
and he went back, Ongentheow's son
to seek his home, after Heardred lay dead;
Eanmund var landsflykting från Svearike antagligen fredlös och ogill.
Ledsen, jag hittar ingen uppgift om att de flyr från Onela. Däremot om vi bestämmer oss för att para ihop Beowulfkvädet med Ynglingasagan så kan jag med lite god vilja läsa in den förståelsen mellan raderna.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4403
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Yngwe » 11 september 2018, 16:56

AndreasOx

Det är en mycket ovanlig hållning i forskarvärlden att man undviker att använda sig av de referenser som finns att tillgå. Jag tycker personligen att det är att aktivt undvika att se alternativa förklaringar. Men, det är ju kanske inte helt ovanligt när det gäller Gräslund om du fråga mig.

I vilket fall. Jämförelsen mellan Ottar och Ohthere står inte och faller med var han dog. Det finns utan detta ändå en tydligt kontext och det är en konflikt mellan svear och några som i Beowulf kallas geat och i de nordiska källorna sägs finnas i Vendel på Jylland. Källorna är alltså i allt väsentligt helt samstämmiga.


Jag kan inte ta ställning till hans stelnade form och vet inte riktigt vad det innebär. Skulle en poem med tydligt kristna drag ha stelnat i 600-talets Skandinavien? En sådan hypotes måste ju väga tämligen lätt mot det faktum att poemet utan tvekan nedtecknas i ett område med mycket tydlig jutisk anknytning.

Sammantaget ser jag iallafall att Jyllandshypotesen klarar av att utsättas för såväl andra referenser som fakta utan att det resulterar i några frågetecken.

Gotlandshypotesen klarar inte av att jämföras med andra källor och den kan svårligen förklara hur den hamnade i sin originalform i England.

Frågan är hur de klarar de geografiska detaljerna som vi ännu inte gått igenom?

kylarvende
Inlägg: 833
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av kylarvende » 11 september 2018, 18:21

Anders i Uppsala och Daler!

Anders i Uppsalas inlägg den 5 sept om vägmunding mm och Dalers svar på detta.

Under tråden "Lister, ett eget kungarike?" googlade jag på herul + wolf. Och gjorde ett antal inlägg som blev i yvigaste laget. Och som jag därför redigerar ihop här. Det blev många träffar vi googlandet, bl a en intressant träff ang namnbildning:

https://books.google.se/books?id=c7YHm8 ... lf&f=false

History of the Later Roman Empire from Arcadius to Irene

by J.B. Bury, 2008

Page 444: “The subordinate commanders were Wilgang* a Herul, Benilus the brother of Buzes”

*Uligagus (Procopius), but Agathias calls the same man (10 greek letters). The name is evidently Wilgang: for the first part compare Wil-helm, for the second "Wolf-gang”. The name is evidently Wilgang.

Man undrar vad Wilgang kan betyda?

http://www.babynamewizard.com/baby-name/boy/wilhelm

“From the Old Norman French Willaume, which is derived from the Old High German Willehelm, a compound name composed from the elements willeo (will, determination) and helm (protection, helmet): hence, "resolute protector."”

https://en.wikipedia.org/wiki/Wolfgang

“Wolfgang is a German male given name traditionally popular in Germany and Austria. The name is a combination of the Old High German word wulf, meaning "wolf" and gang, meaning "path, journey".”

Om man kombinerar ihop gobitarna blir Wilgang ngt i stil med “resolute path”. Här börjar jag undra om det finns en koppling mellan Wilgang och Wägmunding?

https://en.wikipedia.org/wiki/W%C3%A6gmunding

https://www.jstor.org/stable/436599?seq ... b_contents

https://en.wikipedia.org/wiki/Wiglaf

http://dan.wikitrans.net/Beowulf

”Efter digtet skal han have været søn af Ecgtheow, en landflygtig kriger af Sveaslægten Waegmundings (af navnet Wägmund, vejbeskytter).”

Namnformer som kan vara intressanta att studera:

http://www.werelate.org/wiki/Person:Weh ... _Anglia_(1)

Wehha Wilhelming

“According to the East Anglian tally from the Textus Roffensis, Wehha was the son of Wilhelm. The 9th century History of the Britons lists both Wehha, who is named as 'Guillem Guercha', as the first king of the East Angles, and his son and successor Wuffa, after whom the dynasty was named.”

https://www.wattpad.com/6457-history-of ... um/page/22

“Guercha is a distortion of the name Uffa, or Wuffa”

http://www.historyfiles.co.uk/KingLists ... Anglia.htm

“His contemporary title in Old English is Vvehha Vvilhelming (Ƿehh Ƿilhelming, Wehha son of Wilhelm), Estangle Cyning (king of the East Engle).”

Skriv svar