Beowulfskvädets topografi

500 f.Kr. - 1066
Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 25 juni 2019, 14:36

Tänkvärt men knappast tillräckligt för att flytta på svearna.
Flytta på svear?

Castor
Inlägg: 1028
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Castor » 25 juni 2019, 15:42

Kungsune skrev:
25 juni 2019, 14:36
Tänkvärt men knappast tillräckligt för att flytta på svearna.
Flytta på svear?
Svearnas Sweorice bör framförallt lokaliseras så att det hamnar närmare götarnas Vädermark och danernas Scedenig.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 25 juni 2019, 17:11

Castor skrev:
25 juni 2019, 15:42
Kungsune skrev:
25 juni 2019, 14:36
Tänkvärt men knappast tillräckligt för att flytta på svearna.
Flytta på svear?
Svearnas Sweorice bör framförallt lokaliseras så att det hamnar närmare götarnas Vädermark och danernas Scedenig.
Du menar naturligtvis ”Geaternas”.
Det rike som ev sveakungarna i Beowulf hade har mig veterligen aldrig slutligt kunnat placeras om det ens är möjligt och behöver därför heller inte flyttas. Det finns en rad hypoteser om begreppen vilket alla inblandade här mycket väl vet. Jag kan ju börja att konsekvent kalla geatas för jutar eftersom jag undersöker den vägen men det vore ju jäkligt arrogant? Varför är ni arroganta?
Såklart kan man teoretisera om diverse svears maktbaser och det är ju just det jag gör. Om Adils hade gård vid Vänern och hans farbror Onela vid Mälaren är de ju fortfarande sveakungar enligt Beowulfskvädets horizont.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av AndreasOx » 25 juni 2019, 21:08

Beowulfkvädet är tydligt med att nästan alla händelser innefattar hav eller närhet till hav. Ex Onela beskrivs som sjökonung. Så jag har mycket svårt med alla inlandsteorier. Närhet antingen med Östersjön eller med Kattegatt/Skagerack är för mig de enda alternativen.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 25 juni 2019, 23:25

Det stämmer ju när det gäller daner och geatas men näppeligen med sweons. De har ju sitt tillhåll bakom en skog som fienden geatas ska korsa efter de lämnat båtarna. I senare källor talas om en natts ritt från hamnen till sveakungens gård.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av AndreasOx » 26 juni 2019, 14:18

Det är uppenbart att även svearna är nära knutna till havet. Ex rad 2472-78 om ett antal strider över havet. Rad 2942 att Hygelac undsätter geatas i gryningen vilket tyder på närhet till båtarna. Rad 2380 (och 2394) att Ottar söner flyr över havet. Ingenstans vad jag hittar beskrivs stora landområden som man tågar igenom i flera veckor.
Alla krigstransporter sker per båt över hav.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 26 juni 2019, 15:00

Nja, det utesluter knappast att bygder i inlandet som ex Uppsalaslätten eller Västgötaslätten investerat i dessa båträder. Jordanes beskriver ex hur gautigothi överföll slättbygderna runt om. Dessa bygder har ju vanligtvis identifierats med ex Halland och Skåne. Ska man organisera ett sjötåg från ex Uppsala eller Västra Tunhem så har du ganska likvärdiga avstånd till hamnlägen med havsåtkomst. Huvudparten av Uppsalaslätten ligger liksom huvudparten av Skaraslätten som en bakficka bort från kusten. Man var beroende av kustnära bygder. Fullt normalt att kustinvånarna var ingifta och integrerade i båda regionerna. Det finns både ekonomiska och politiska vinster i sådana allianser.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 26 juni 2019, 15:04

Alla krigstransporter sker per båt över hav.
Utom lustigt nog då just de krigstransporter som sker på sweons territorie. Se när Egli dräps!
Geatas flyr undan Egils genom korpskogen. Troligast försöker de nå båtarna på andra sidan skogen. Vi vet ju att Hygelac kommer med sina sjömän då. Alltså är ”harget” i korpskogen nära ett vattendrag som man kan nå Geatland via. Sweons kung har sin vång på andra sidan skogen.
Påminner väldigt mycket om beskrivningen av slaget vid Fuxerna där man också nådde svenska slätterna efter en ritt genom en skog efter att man lämnat båtarna vid älven.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av AndreasOx » 26 juni 2019, 16:16

Jag håller helt med om vad du skriver i de två senaste inläggen.
Med krigstransporter menar jag inte krigshandlingarna, utan hur man transporterade sig från sin hembygd.
Så nu sticker jag ut halsen och konkretiserar mina uppskattningar av sannolikheter för svearnas maktcentrum enligt Beowulfkvädet. Notera att deras maktområde kan ha varit väsentligt större. Att geatas tog Egils drottning till fånga med allt guld tyder starkt på att krigshandlingarna försiggick i svearnas maktcentrum.
75% Gamla Uppsala
10% Skiringssal, S Oslo
10% Hullsjö, Trollhättan
5% Fiskeby, Norrköping

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Yngwe » 26 juni 2019, 16:24

Vad är det som gör att GU får 75%

Skriv svar