Beowulfskvädets topografi

500 f.Kr. - 1066
Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 6 april 2019, 18:23

Kan också tipsa om den ovanligt bra och faktaspäckade guideboken "Skønne Møn. Fra bro til klint." av Allan Huglstad. Förutom historierna om Klintekongen och Huno så tar han på sidan 206 även upp metallfynden vid Lundevanggård norr om Klintholm havn, som ägaren hittat på sin mark och som denne knyter till den gamla historien om handelsplatsen Høgekøbing. Kanske har något större funnits på platsen? Ägaren har tydligen sin egen lilla arkeologiska utställning.

https://www.facebook.com/tveast/videos/ ... 544119203/

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Yngwe » 7 april 2019, 11:46

Starkodder skrev:Platsen för Klintekongens slot ovanför Slotsgavlene i den norra delen av klinten. Den mystiska vallen syns tydligt i kvällsljuset och sträcker sig nedför sluttningen. År det resten av den vall som omtalats i äldre källor? Varför uppfördes vallen nedför sluttningen i så fall? Den är spikrak. Parallellt västerut resten av ett dike.

...
Klintekungens slott som då också kallas Uppsalen ?

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 7 april 2019, 16:26

Jøjn Opsal ja. Dvs Klintekongen. Huruvida platsen ifråga kallades för Opsalen är jag lite tveksam till. Men varför inte? Den ligger 110 m över havet med fri utsikt norrut.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 8 april 2019, 18:36

Wiborg 1600-talet, om Lossehullet vid Fruerstuen.

"Men sluttelig bør det heller ikke forbigås, at der i den forreste del af Klinten, nemlig den som ligger imod syd, lidt ovan over midten er en mægtig dyb hule, som ingen kan nå helt til bunds i. For når nogen kryber ind i den, gribes han straks af rædsel og plages oven i købet af en umådelig stank, så han opgiver sit forehavende. Det går den historie om en mand, at han med draget sværd begav sig ind i hulen og utfordrede djævelen. Denne kom straks, slog allerede i hulens indgang bondes sværd tillside og flænsede det med tænderne ligesom en hund og væltede den skrækslagne bonde omkuld.”
IMG_0745.JPG
IMG_0745.JPG (2.02 MiB) Visad 4013 gånger
IMG_5882.JPG
IMG_5882.JPG (3.09 MiB) Visad 4013 gånger

Artesien
Inlägg: 77
Blev medlem: 14 januari 2018, 13:09

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Artesien » 9 april 2019, 16:27

Såg just att forskare i England är mer och mer övertygade att Beowulfkvädet är skrivet av en författare och inte flera: https://www.theguardian.com/books/2019/ ... h-suggests

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 9 april 2019, 17:07

Wiborg berättar även om en Aske på västra Mön som sades ha blivit mördad av sina fiender. Jfr Aeskhere i Beowulf.

"I dette Askeby havde i gamle dage en sørøver ved navn Aske eller Eske en ganske prægtig herregård. Han havde held til at gøre stort bytte, som han dels havde røvet ustraffet fra tyskerne, dels også fra nærmere boende. Til sidst opstod der mellem ham og en anden sørøver fra Falster en så stor strid , at den ikke kunde bilægges ved mindelige forhandlinger. En nat gjorde falstringen landgang med tre både gennem den gamle Røddingefjord og myrdede Aske i hans seng; og efter at have røvet alt hans gods og stukket ild på gården vendte han hjem ad samme vej som han var kommet."

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 9 april 2019, 17:26

Eget textavsnitt baserat på en gammal artikel från Falster som handlar om en av de onda varelser som folk förr i tiden råkade ut för i skogen. Att sätta in Grendel i liknande sammanhang och kultur är inte svårt.

En berättelse från Vålse på norra Falster, där en person under första halvan av 1800-talet kom i närkontakt med den onda varelsen horsejageren. I Vålse Vesterskov finns djupt inne i skogen söder om skogsvägen två stendösar med stora täckstenar. Där höll horsejageren till och det var skrämmande att möta honom.

Lars Mikkelsen berättar :
At komme ind i en saadan ”Horsjagerdrift” var for Mennesker en livsfarlig Sag; thi fick Horsejageren i nattens Skumring Øje på vedkommende, da vare en saaden dødsens, og snublede man over en Sten eller Jordklump og faldt, blev man ynkelig søndertraadt av Hjorden, der av den bagved fremstormende Horsjager under høje Raab ustandselig dreves af Sted.

Engang da jeg var Byhyrde og havde Nattevagt kom Horsejageren saa hastig over mig, at jeg var nødt til att gemme mig midt inde bland Kreaturerne, da jeg ikke kunde faa Stunder til at løbe til Siden og kaste mig plat ned paa Maven, som ellers var det raadeligeste. Horsjageren var alt for nær til, at jeg kunde tænke pa at undgaa ham. Det gyste i hele min Krop , da jeg hørt ham raabe lige bag ved mig, saa meget som et Stenkast borte. ”Hov, hov” lød det med en Røst, lige som en Menneskes, naar man raaber af al Magt i en stærk Storm. Og saa lyset hans Øjne i Mørket ligesom en Kats. Han var i Højden det dobbelte af et Menneske, havde et Menneskeansigt med store krumme Horn ligesom en Vædder. Kroppen kunde jeg ikke se i Mørket; men jeg hørte hvordan han traadte i Jorden med sine Koben, saa det rystede, og hvordan han brasede Haslerne sønder og sammen, da han fik drevet os ind i Skoven, hvor nødigt vi end vilde. Jeg var aldrig kommet levande derfra, hvis jeg ikke hade været saa heldig inde i Flokken at komme i Nærheden af min Husbonds sorte Hest, der godt kendte mig, og lod mig tage i dens Manke, for at jeg kunde støtte mig, da jeg var lige ved at styrte af Træthed. Stadigt lød Horsjagerens ”Hov, hov, herom, herop” bag ved os, og frem matte vi. Men saa kom vi til al Guds Lykke til en Korsvej helt inde i Skoven. Her var hans Magt forbi. Det var ligesom Kvæget kunde mærke det paa sig, for baade Heste og Køer lagte sig straks ned paa Korsvejen og blev liggende der, hvor meget end Horsjageren støjede inde imellen Træerna. Til sist brød Dagen frem, mens Horsjageren forsvandt i det indre af Skoven, bag de store Stendysser, som kaldes Bondekirkerne, hvor ingen Mennesker skøttede om at komme, da der var skummelt of fælt om Dagen, og det vilde være den visse Død at færdes der, naar Horsjagaren forlod sin hule ved Nattens Frembrud. Da det blevet helt lyst, og jeg mærkede, at man nu kunde ”være med Fred”, søgte jeg straks med alt Kreaturet ud af Skoven til Malkepladsen; men det var ikke en Draabe Mælk at faa fra nogen Ko den Morgen.


Ja, nu får ni gissa vad horsejageren egentligen var för något....

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Bäckahästen » 9 april 2019, 21:56

Snygga foton! :D

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 10 april 2019, 21:27

Kom igen nu...vad var horsejageren?

Castor
Inlägg: 1028
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Castor » 11 april 2019, 13:47

Grendel?

Skriv svar