Beowulfskvädets topografi

500 f.Kr. - 1066
Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Valdemar » 3 oktober 2020, 18:19

Precis! Finns uppgifter om att man tagit massa Sten från ett stort rörelse där. Ligger nära fyndet av guldarmringen i ”Guldringen”. Platsen hette så långt INNAN man hittade ringen.

Hajs sjö nedanför var en del av Älven ända in på 1400-talet och är en stark hamnkandidat.

kylarvende
Inlägg: 828
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av kylarvende » 3 oktober 2020, 21:38

Starkodder&Valdemar!
Bra info, nu blev det lättare att hitta. Även om det inte står mycket om fynd i inventeringsböckerna enligt de två nedersta länkarna.

https://app.raa.se/open/fornsok/lamning ... 6da589cec4

L1965:8402 Hög
Fornlämning
RAÄ-nummer:Skepplanda 53:1

Arkiverat material

https://app.raa.se/open/fornsok/api/lam ... 4-02-D.jpg

https://app.raa.se/open/fornsok/api/lam ... 3-01-D.jpg
hogL1965_8402.pdf
(91.17 KiB) Nerladdad 198 gånger

kylarvende
Inlägg: 828
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av kylarvende » 4 oktober 2020, 00:32

hog.png
hog.png (707.22 KiB) Visad 4255 gånger

kylarvende
Inlägg: 828
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av kylarvende » 4 oktober 2020, 01:00

Man undrar om ortnamnet Vallered har något att göra med val, det skulle i så fall kunna passa in på Beowulfkvädets Hrones-naesse, möjligen lika med Valnäs, eller Valudden? Tyvärr verkar det inte så. Namnet är inte känt före år 1550, och ngn annan koppling verkar inte finnas:

https://www.isof.se/download/18.5850f85 ... %A4rad.pdf

”Nuvarande namn och mantal: Vallered”
”Namnformer före 1550:………..”
”Namnformer enl. jordebokshandl. fr. o. m. 1550: Walleredh 1653 1690 Vallered 1907 Walered 1695 1877”

”Vallered första g. jb 1653, frälseh. 1/2 mtl. — F. led. är möjligen fsv. gen. sg. av ordet vall eller kanske av ett dock för övrigt ej känt mansn. Valle (kortnamn av Valdemar?). Om -red för -ryd 'röjning' se ml.”

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Carl Thomas » 4 oktober 2020, 14:39

Valdemar,

Du skrev för en tid sedan följande
"Undvik annars alla diskussioner där jag är inblandad om du vill undvika Yngwe den Stores vrede:)"

Jag ogillar personliga påhopp och tillnamn - och dessutom bryter det mot vår lag.

Jag har många gånger skrivit att vårt källäge är extremt dåligt angående vår tidiga historia. Vi kan resa till Rom och besöka hus som är mer än 2000 år gamla - men vi har inga inhemska källor före år 1000. Och källorna fram till i princip 1500 talet är skrala.

Alltså, var och en av oss bara tror. Ingen av oss har fakta och kan påstå att just de har rätt. Om vi alla kan respektera detta kan vi umgås trevligt, berätta om våra tolkningar av källor vi hittat samt ta emot andras tolkningat utan att bli retade. Det ser jag som grunden för SAF. Historia är kul - låt oss ha kul tillsammans och diskutera våra olika synsätt.

Ett forum blir aldrig bättre än hur dess medlemmar uppför sig på forumet och hur de formulerar sina inlägg. Så är det. Vi som är medlemmar här - ÄR SAF.

Vi moderatorer försöker hålla standarden uppe på SAF. Vårt jobb innebär alltid en svår balansgång - och tack och lov behöver vi sällan gripa in.

Thomas
Historia är färskvara.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Valdemar » 4 oktober 2020, 15:42

Det vore extra klädsamt om de värsta förövarna någon gång fick en tillsägelse.

Jag skulle kunna ta fram flera sidor inlägg bara mot mig, som är under all kritik. Inget av dessa inlägg har fått någon erinran från någon moderator. Stöd har kommit från andra diskussionsdeltagare men aldrig från moderatorer.

Försöker själv hålla humöret under kontroll trotts regelbundna påhopp:)

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Carl Thomas » 4 oktober 2020, 18:13

Valdemar,
Jag har varit sjuk i fyra år. Jag har försökt att besöka SAF dagligen men inte alltid lyckats med detta.

Ge mig exempel på det du skriver så skall jag studera det. Du kan välja att göra det här eller via PM.

Var och en står för vad man skriver. Jag förstår att känslor kan springa iväg ibland och att man kan skriva förhastat - men det är inte värre än att man kan moderera sig själv i efterhand när man lugnat ned sig.

Det viktiga här är att ingen av oss har ett facit. Vi alla bara tror. Några tror mer eller hårdare än andra - men det är fortfarande bara en tro. Källäget ger inte uttryck för annat.

Vi slåss även mot vår egen grunduppfattning och tidigare historieskrivning. Dagens historiebeskrivning borde vara vägledande, men, ibland ältar vi samma saker som ältats sedan 1600 talet - istället för att tänka nya förklaringar, sätta upp nya hypoteser samt ifrågasätta dessa.

Klart att det då blir irritationer på olika sätt. Det är dessa irritationer jag vill ha bort.

Blir någon förbannad - skriv ett PM till den man ör förbannad på och lös problemet den vägen istället för personangrepp i trådarna. Alla har vi samma intresse, vi bör kunna samarbeta inom detta intresse.

Thomas
Historia är färskvara.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 4 oktober 2020, 19:36

Nu är det ju främst sagor men Kung Alf var ju Alriks son och Yngves bror. Gift med Bera. Antagligen då tänkt som far eller farfar till Vägmund som var Beowulfs farfar. Dvs vi pratar om ätllingar till en tidigare sveakung. När Alf och Yngve dog gick tronen till Jörund som var Yngves son och kanske Vägmunds kusin?
Enligt Snorre gick tronen istället till Alfs son Hugleik. Tror nog Snorre lagt in Hygelac här av misstag eller för att det fanns en helt annan koppling i denna gren av Ynglingaätten. Beowulf var ju ättling och släkt till både Alf och Hygelac.

kylarvende
Inlägg: 828
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av kylarvende » 5 oktober 2020, 17:14

Kungsune!
Tack för en mkt bra utredning.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 5 oktober 2020, 17:19

Kungsune skrev:
4 oktober 2020, 19:36
Nu är det ju främst sagor men Kung Alf var ju Alriks son och Yngves bror. Gift med Bera. Antagligen då tänkt som far eller farfar till Vägmund som var Beowulfs farfar. Dvs vi pratar om ätllingar till en tidigare sveakung. När Alf och Yngve dog gick tronen till Jörund som var Yngves son och kanske Vägmunds kusin?
Enligt Snorre gick tronen istället till Alfs son Hugleik. Tror nog Snorre lagt in Hygelac här av misstag eller för att det fanns en helt annan koppling i denna gren av Ynglingaätten. Beowulf var ju ättling och släkt till både Alf och Hygelac.
Svårt att veta om Ynglingasagans Alf är densamme som Beowulfs Aelfhere. Hygelacs far var Hrethel. Det fanns nog mer än en Alf.

Skriv svar