Beowulfskvädets topografi

500 f.Kr. - 1066
Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 8 juni 2019, 17:48

Se där! Han är sund och konstaterar bara att geats har en koppling till goths. Inget om näemre om härkomsten precis som jag sade.
2006 och 2010 är relativt nytt i sammanhanget och jämte ganska nya lexikon med samma konklusioner blir det svårt att hävda att det finns en vetenskaplig konsensus.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 8 juni 2019, 17:52

Kungsune skrev:
8 juni 2019, 17:48
Se där! Han är sund och konstaterar bara att geats har en koppling till goths. Inget om näemre om härkomsten precis som jag sade.
2006 och 2010 är relativt nytt i sammanhanget och jämte ganska nya lexikon med samma konklusioner blir det svårt att hävda att det finns en vetenskaplig konsensus.
Inconclusive gällande jutes ja. Läs vad han skriver om geats och gautar. Andra har redan skrivit om ea och au. Hade du någon ny artikel? Inte ny utgåva.

Hur var det nu med sweons västgräns, var gick den på 500-talet?

En annan problematisk sak är då att placera ortnamnen i Ynglingatal t ex Upsalum någon annanstans än vid Uppsala, förslagsvis då vid Göta älv? Har Kungsune några förslag på var Beowulfs och Widsiths Ongentheow och hans huvudsäte ska placeras geografiskt? Enligt denna tolkning kom alltså väderjutarna seglande över Kattegatt från trakten av Lindholm höje med Hygelac i spetsen och anföll sweons någonstans vid Göta älvs mynning?

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 8 juni 2019, 18:17

Att han konstaterar att ö-ea är mer frekvent än u-ea etc har vi redan tagit några vändor och det hjälper oss föga. Det blir inconclusive där också.

Sweons västgräns blir ju svårt om man inte kan påvisa att det fanns några gränser! Jag kan mycket väl tänka mig att Jordanes betraktade hela Sydnorge som tillhörande specifika stammar ur folkslaget suehans. Om Beowulfskvädets nedtecknare hade exakt samma bild eller kände till andra förhållanden specifikt för Norge vet jag inte.

Ynglingatal är en mycket senare källa och namnet Upsal där kan vara en extrapolering ned till de gamla sagorna som ju helt saknar ortnamnet. Gamla Uppsala blir först intressant 100 år efter Beowulfsagans händelser. Sveriges enda runsten som talar om upsal ligger i det landskap som har ojämförligt flest platser med namnet. Kanske ger en ledtråd om en ursprunglig kungsgårds belägenhet?

Ongentheow eller Egil, blir dödad på ett berg, (bruna harg). Låter fjärran från gamla Uppsala.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 8 juni 2019, 18:30

Kungsune skrev:
8 juni 2019, 18:17
Att han konstaterar att ö-ea är mer frekvent än u-ea etc har vi redan tagit några vändor och det hjälper oss föga. Det blir inconclusive där också.

Sweons västgräns blir ju svårt om man inte kan påvisa att det fanns några gränser! Jag kan mycket väl tänka mig att Jordanes betraktade hela Sydnorge som tillhörande specifika stammar ur folkslaget suehans. Om Beowulfskvädets nedtecknare hade exakt samma bild eller kände till andra förhållanden specifikt för Norge vet jag inte.

Ynglingatal är en mycket senare källa och namnet Upsal där kan vara en extrapolering ned till de gamla sagorna som ju helt saknar ortnamnet. Gamla Uppsala blir först intressant 100 år efter Beowulfsagans händelser. Sveriges enda runsten som talar om upsal ligger i det landskap som har ojämförligt flest platser med namnet. Kanske ger en ledtråd om en ursprunglig kungsgårds belägenhet?

Ongentheow eller Egil, blir dödad på ett berg, (bruna harg). Låter fjärran från gamla Uppsala.
Tja, ska ni ta er egen tolkning av Jordanes text på allvar så är det väl inga problem med detta? Dvs det område som suehans omfattar. Vad omfattade det på dagens karta? Du kan vara ärlig och svara: jag vet inte. Och då är det ingen idé att diskutera götarnas del i suehans heller eftersom gränsen kan gå varsomhelst, vid Käglan, Tiveden eller Jotunheimen. Ongentheow kanske bodde vid den norska kusten, det finns många Oppsal i Norge. Vad tror du om den idén att löpa linan ut och placera skilfingarna i Norge?

Ja, var är Uppsala ursprungligen då? När flyttades ortnamnet från Västergötland till Uppland?
Senast redigerad av 1 Starkodder, redigerad totalt 8 gånger.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av AndreasOx » 8 juni 2019, 18:46

På vilken rad står det att Egil stupade på ett berg?

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 8 juni 2019, 19:04

Nu kollade jag upp "Uppsal" på Lantmäteriet. Inte en enda Uppsala finns vid Göta älv utan alla ligger inåt landet i Västergötland. Vilket ursprungligt Uppsala är det då Kungsune åsyftar, när han ska placera något huvudsäte för götarna, förlåt svearna, förlåt sweons nära kusten och motståndarna väderjutarna på andra sidan Kattegatt. Var ligger t ex Adils begravd som enligt Ynglingatal förknippades med just Uppsalum.

Þat frák enn,
at Aðils fjörvi
vitta véttr
of viða skyldi
ok dáðgjarn
af drasils bógum
Freys óttungr
falla skyldi.
Ok við aur
ægir hjarna
bragnings burs
of blandinn varð,
ok dagsæll
deyja skyldi
Ála dolgr
at Uppsölum.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 8 juni 2019, 19:25

Tänker man denna närmast exakt matematiska språkliga tolkning av Jordanes suehans på 500-talet så härskade Ongentheow i själva verket över ett för den tiden gigantiskt område, inrymmande hela södra Sverige och hela södra Norge. HUR hade han lyckats med denna bravad? Och fina hästar hade de allihopa, sweonerna. Från Gotlands karga alvarmarker till Jotunheimens höga fjäll red sweonerna omkring på lika fina hästar som Thuringarna hade. Inte illa.

Jag kan se bilden framför mig. Sweons alla folk med sina underkungar kom till det mytiska Uppsala vid Göta älvs blänkande fåra för att ge skilfingen Ongentheow sin tribut. Alla utom den obändige Roduulf som vägrade och därför sökte sig söderut till Theodorics hov, där han fick berätta allt som var värt att veta om Scandza och dess inbyggare. Tyvärr "glömde" han att nämna att det fanns en överkung över alla dessa stammar som tillhörde suehans.

jancro
Inlägg: 619
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av jancro » 8 juni 2019, 19:52

" Starkodder : Vad drar du för slutledning själv om suehans/sweons västgräns i Norge? "

Jag vet inte.
Vad jag med mitt inlägg / kontroll ville undersöka var om Norges sydöstra kust ingick i begreppet "Norge " när detta namn dyker upp i källorna. Det gör det inte.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 8 juni 2019, 19:55

jancro skrev:
8 juni 2019, 19:52
" Starkodder : Vad drar du för slutledning själv om suehans/sweons västgräns i Norge? "

Jag vet inte.
Vad jag med mitt inlägg / kontroll ville undersöka var om Norges sydöstra kust ingick i begreppet "Norge " när detta namn dyker upp i källorna. Det gör det inte.
Och det måste innebära att området tillhör sweons?

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 8 juni 2019, 20:26

Är det ditt svar?

Skriv svar