Skatt och tull

500 f.Kr. - 1066
Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Skatt och tull

Inlägg av Yngwe » 31 januari 2019, 14:03

I Lars Bägerfeldts "En skildring av tidig medeltid och sen järnålder"redovisas ett antal medeltida skatter,

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Skatt och tull

Inlägg av Carl Thomas » 31 januari 2019, 21:53

En information jag inte kände till är skriven på sidan 68 i din länk Yngwe:

Tiondet tycks ha blivit infört i Sverige omkring 1200. En tiondel av gårdens avkastning betalades till kyrkan. Tidigare hade alla uppmanats att ge gåvor till kyrkan vid tiden för påsk. I Skara stift var det biskop Järpulf som c:a 1190 fick igenom beslutet på ett ting i Västergötland.

Här omtalas att en Biskop fick igenom på Tinget att tionde skall införas i Skara stift ca 1190. Jag vet inte källan till denna uppgift men jag skall ta fram källan så småningom för att kontrollera uppgiften.

ATT allt enligt skatter måste beslutas av Tinget - inte Kungen - är jag personligen övertygad om eftersom kungen stod under Tinget.
1190 fanns inte Sverige eller något Rike, det kom till ca 1260. Vid denna tid fanns landkungar (landskapskungar) och beslutet i Skara Stift rör alltså enbart VG och ÖG eftersom dessa landskap styrdes av en gemensam Kung.

Av samma skäl redivisas i länkens text att skatterna var olika i t.ex. uppland (som skapades 1290 = 100 år efter att beslutet om tionde togs i Skara Stift...

1260 bildas Riket, Landkungarna försvinner - och Sveriges historia börjar.

Från att ha funnits ca 15 olika Land med var sin Kung slogs Landen ihop till allt större enheter och antalet Landkungar minskade tills det fanns endast två (?) Landkungar kvar. En söder om Mälaren, en norr om Mälaren.

Den sista hopslagningen av Land känner vi ganska väl till, det var när VG och ÖG regerades av en gemensam kung som som regerade från det nybyggda Nääs.

1260 slog Birger Jarl ihop de två sista Landen till ett Rike under en gemensam Kung.

Det är, som du vet, min bild av denna tid.

Det innebär att vi kan inte blanda ihop tiden före och efter 1260.

Fram till Gustav Vasa valdes våra Kungar oxh de stod alltså då under tinget. Tinget var lagstiftande - inte kungen. Kungen försökte stifta lag oxh kom ut med en landslag på 1350 talet - ca 50 år efter att landskapslagarna präntats ned.

Unionstiden, där Danmark, Norge och Sverige regerades av en gemensam kung 1397 - 1523 ser jag som en follkomligt normal fortsättning på hopslagning av Land under en gemensam som gjorts under vikingatid fram till 1260 i Sverige - jag ser detta mer eller mindre som en svensk tradition att bilda unioner mellan olika Land/länder.

Notera även att under unionstiden stod unionskungen (troligen motvilligt) under Tinget - och i princip gällde Landskapslagarna en bra bit in på 1400 talet, delar av dem in på 1500 talet.

Kyrkans tionde bör vi undersöka djupare.
Uppsala Öd som nämns har vi ett fåtal källor på (8 om kag minns rätt) vilket beskrivs i andra trådar både här och på AF - och ingen skatt nämns i dessa 8 källor. Uppsala Öds källor pekar på att UÖ fanns endast under en mycket kort tid och att basen var 8 gods i VG från 1200 talet samt ytterligare 5 gods i som tillkom i Hälsningland under 1320 talet.

Thomas
Historia är färskvara.

Skriv svar