Fotevikens kartor

500 f.Kr. - 1066
Soländaren
Inlägg: 93
Blev medlem: 30 januari 2018, 14:52

Fotevikens kartor

Inlägg av Soländaren » 2 mars 2018, 08:24

I en annan tråd (som fått kritik för att där vara OT) diskuteras Fotevikens kartor:

http://www.fotevikensmuseum.se/sweden/vik1.htm

Jag måste säga att jag blir lite fundersam om kartorna. Mina funderingar gäller enbart Uppland, det gäller inte den särskilda kulturlandskapskartan, men gäller egentligen mest Attundaland. Möjligen finns det liknande frågor på annat håll, men där är jag inte kunnig...

Attundaland således:
Översiktskartan pekar ut Vallentuna, Jarlabankes bro och Edssjön som de tre viktigaste platserna under vikingatiden. Som tre viktiga besöksmål från vikingatiden köper jag kartan, men den säger rimligen inte så mycket mer. Det finns många andra viktiga platser runtomkring, men kanske är dessa mindre spektakulära idag, och inte kommer de alla från 1000-talet heller (såsom runstenarna gör). Förvisso kommer de inte enbart från vikingatiden, de platser jag tänker på: Runsa fornborg (Ed), Sanda gård (Fresta), Åshusby (Norrsunda), Hargs bro (Skånela eller Hammarby), Arkels tingstad (Vallentuna) och många andra platser.

Men om man skall göra bebyggelsehistoriska analyser (eller vad det heter), så får man nog inte använda just denna karta. Däremot är kanske den mer övergripande kulturlandskapskartan över hundaren, runstenar och medeltida kyrkor mer rättvisande i någon bemärkelse.

Men jag kanske slår in öppna dörrar... Allting kring Fotevikens kartor kanske är beskrivet, men det kanske bara är jag som har lite svårt att förstå...

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Fotevikens kartor

Inlägg av Valdemar » 2 mars 2018, 09:43

Foteviken har sin grund i Skåne. Motsvande kartor för Sverige finns i en del publikationer från bl a Lars Lundqvist. Foteviken har stora brister även för Västsverige och enorma brister i sitt resonemang kring Västsverige. För Skåne är man uppdaterad och en viktig källa medan man för Västsverige tagit in gamla floskler som har 100 år på nacken.

Kartorna är dock intressanta för en övergripande diskussion. De kan visa översiktligt på de geografiska och materiella (människor/ekonomi/försvar) förutsättningar som rådde exempelvis under delar av järnåldern eller i tidig medeltid i samband med riksbildandet.

Tror inte det är någon idé att vältra sig i kartornas brister utan jag ville via kartor visa hur ett rimligt rike med Uppsala som centralort kunde se ut och dess styrka i relation till andra riken.

Kartorna styrker egentligen hypotesen av Uppland/Mälaren som en homogen byggd med mycket resurser. De visar också på hur området varit orienterat åt öster och hur stort det geografiska (och kulturella) avståndet är till exempelvis Västergötland eller Bohuslän var.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Fotevikens kartor

Inlägg av Yngwe » 2 mars 2018, 10:21

Det blir ju lite märkligt när man först säger att kartorna är bristfälliga för att i nästa andetag använda dom för att styrka sina egna hypoteser.



Jag har jobbat mycket med kartbilder med plottade fornlämningar. På det stora hela kan man nog lugnt säga att kartorna med stora tomma områden i Sydsverige är felaktiga. Det hela beror nog mest på gamla förutfattade meningar, för fornlämningsbilden säger ju något helt annat. Sen får man vara medveten om att bilden påverkas av urvalet. Olika typer av fornlämningar ger olika bilder. Plottar man t.ex. domarringar ( = FMIS stenkrets) så ser Jönköpingsområdet betydligt mer tätbefolkat ut än såväl Skåne som Uppland. Så kan man givetvis inte använda materialet. Men, domarringar som järnåldersföreteelse kan ju användas för att visa var det fanns folk....
Domarringar.png
Domarringar.png (1.39 MiB) Visad 3953 gånger

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Fotevikens kartor

Inlägg av Valdemar » 2 mars 2018, 10:48

Även på denna karta uppstår en tydlig lucka i norra Västergötland/Närke.

Även en intressant lucka söder om Östergötland som visar en naturlig gräns för Östergötland mot Småland.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Fotevikens kartor

Inlägg av Kungsune » 2 mars 2018, 11:15

Tiveden och Holveden är naturligtvis ganska fattiga på kulturlämningar som kan kopplas till gravar och boplatser men det är ju för att det är icke uppodlingsbar skogsmark. Sammanfaller sådana naturliga bygdeavskiljare med band av fornborgar så kan man ju tänka sig en politisk gräns under järnålder. I dessa båda fall är det tämligen magert just där de naturliga kontaktstråken går. Istället verkar borgarna ligga med riktning som försvar mot kusten. Ex på sträckan mellan Omberg och Vista kulle saknas något som helst mönster av lokala fornborgar som kan indikera någon sorts territoriell gräns. Västgötasidan av Tiveden är också i princip tom på fornborgar. Jämfört med gränsen mot Halland och Bohuslän är det bestickande. Samma fenomen med täta fornborgsstråk vid gränsen mellan Östergötlands inland och Tjustbygden.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Fotevikens kartor

Inlägg av AndreasOx » 2 mars 2018, 11:19

De preliminära kartorna jag har som visar kyrkors genomsnittsavstånd per härad kan vara av intresse i sammanhanget, se https://www.dropbox.com/s/ibu7oh5v48lxr ... r.pdf?dl=0
Koncentrationskartan är nog i dagsläget enbart relevant för Uppland, Östergötland och Västergötland. I övriga landskap är uppgifterna ofullständiga.
Analystexterna är mycket ofullständiga och kommer att utvidgas med många detaljer.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Fotevikens kartor

Inlägg av Valdemar » 2 mars 2018, 11:40

Bråbo och Sundbo kombinerat med gles befolkning runt om är spännande. Oavsett kartval uppkommer den klassiska gränsen mellan Götaland och Svealand!

Även gränsen i norr och söder om Östergötland är tydlig.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Fotevikens kartor

Inlägg av Kungsune » 2 mars 2018, 12:46

Frågan är hur man väljer att betrakta dessa bebyggelseavbrott. I fallet sydvästra Östergötland mot Jönköping handlar det ju om rent naturligt uppehåll av odlingsbar mark vilket i detta fall bör jämföras med vatten som ex Vättern då denna sjö knyter ihop bygderna förbi skogen. Naturliga bebyggelseuppehåll har naturligtvis haft betydelse för hur våra landskap delats in men vad har de för inbördes ställning relaterat mot interregionala förbindelser och samordningsstrukturer? Jag har alltid varit fascinerad av att man lyckats hålla en så pass homogen kultur både språkligt och materiellt över Kolmården och Tiveden trots dessa "gränsskogar". Att man dessutom har ganska korta avstånd mellan fornlämningslokalerna även inom dessa gränser. Vidare är det märkligt att fornborgarna näppeligen följer gränslinjen utan istället verkar hålla en sammanbunden länk genom hela Kolmården som ett skydd mot vattenlederna; ffa Östersjökusten och Mälaren. Någon synlig försvarslinje mellan Sörmland och Östergötland saknas eller är oerhört vag. Ställer man detta i kontext till hur det ser ut i gränsområdena mot norska och danska bygder så blir det besvärligt att exempelvis tolka in hypotetiska territoriella konfrontationer mellan ex Götar och Uppsvear.

Soländaren
Inlägg: 93
Blev medlem: 30 januari 2018, 14:52

Re: Fotevikens kartor

Inlägg av Soländaren » 2 mars 2018, 13:41

Hmm, för att tillfälligt återvända till Fotevikens kartor. Nu vet jag inte mycket om "Danernas rike" med Skåne, inte heller om Västergötland eller Östergötland. Så det är inte hela världen om kartorna innehåller komplett relevanta moment eller ej. Men för mig var det lite osäkert vad de huvudsakliga kartorna representerar. Det hade kanske varit bra att veta... Förhoppningsvis handlar det om tydliga besöksmål med tydlig vikingatida anknytning (dvs. dateras ca 750/800 - ca 1050/1100 e.Kr). Då tror jag det fungerar hyggligt även i Attundaland (även om jag som sagt saknar t.ex. den närmast unika s.k. Arkils tingstad, och det finns säkert fler karaktäristiska miljöer i Attundaland).

Däremot tror jag att kulturlandskapskartan med hundaren, runstenar och medeltidskyrkor i Uppland kan vara till glädje för sådana här bebyggelsehistoriska diskussioner - om man nu vill studera 1000-1100-talen. För Attundaland känner jag igen mig på både dessa häradskartor och på kulturlandskapskartan: de tätast befolkade delarna av Attundaland ligger i väster, från Långhundraleden och västerut.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Fotevikens kartor

Inlägg av Valdemar » 2 mars 2018, 14:16

Har ofta tänkt på Vads Härad och att exempelvis Askeberga (Sveriges största skeppssättning, storhögar etc) ligger där de gör. Vad är i den yttersta ändan av Västergötland, en del som inte har lika tät befolkning som de centrala delarna. Allt blir mer logiskt utifrån ett perspektiv att man vill uppmärksamma gränsen via manifestationer. Askeberga ligger placerat så man sett det när man kommit ur skogen i norr och börjat sin färd in till de mer centrala delarna. På motsvarande sätt ligger ett antal fornborgar kloss an Göta Älv vid inpassering från sydväst.

Den gräns vi ser här är också gräns för olika strukturer i form av ortnamnsskick, härad/hundare, dialektala-språkliga skillnader mm

Skriv svar