Vikingaräderna kan ha stoppat frankisk invasion

500 f.Kr. - 1066
anganatyr
Inlägg: 3121
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Vikingaräderna kan ha stoppat frankisk invasion

Inlägg av anganatyr » 17 februari 2018, 13:10

Vikingatiden kan ha inletts med attacker som egentligen var ett slags självförsvar. I nya boken Vikingatidens utbrudd lanserar Torgrim Titlestad (professor i historia vid universitetet i Stavanger) teorin att danska krigare gick till angrepp mot den frankiske kungen Karl den stores rike för att stoppa en vidare expansion norrut. Sedan 700-talet hade frankerna lagt länder under sig samtidigt som medföljande munkar spred den kristna läran.
Detta sågs (enligt Torgrim Titlestads teori) som ett hot av danska stormän som därför slog tillbaka genom snabba räder längs kusterna i frankernas rike.

Daler
Inlägg: 370
Blev medlem: 12 december 2017, 20:01

Re: Vikingaräderna kan ha stoppat frankisk invasion

Inlägg av Daler » 17 februari 2018, 20:39

Någon motreaktion till det frankiska utbredandet borde ha varit inblandad. Kan man säga det samma om germanernas och andras infall in över romerska områden? Svara hotfullhet med hot och våld. Anfall är bästa försvar...

Uppallade stenen
Inlägg: 12
Blev medlem: 29 januari 2018, 14:53

Re: Vikingaräderna kan ha stoppat frankisk invasion

Inlägg av Uppallade stenen » 19 februari 2018, 08:45

Har inte läst den boken men kommer absolut att göra det.
Min forskning stödjer den utsagan. Om Widukind, Wittekind flydde till Danmark och mobiliserade en här med hjälp av Danerna, som inte kände för att konvertera från sin religion goter, gater till nya varianten Kater (katolik), så får vi ju "med widu-kind" dvs Wi-king.
Dessa vikingahärar anfaller främst den nya religionsinriktningens fästen såsom kloster och kyrkor de första 100 åren. Ett mycket tydligt religionskrig. Till slut bestämde sig våra kungar att gå med i kristendomsgemenskapen och då skedde detta samtidigt. Jämför EU anslutningen idag. Samma ordning och tidsspann. Våra politiker/kungar fick då återigen spela med de stora grabbarna på kontinenten. Kungaätterna i Europa kunde fortsätta gifta sig med varandra såsom de gör än idag.
Ser vi inte från det arkeologiska materialet att varorna minskar från kontinenten under 5-700 talet? I stället handlar vi öster ut. En handelsblockad.

kalle_anka
Inlägg: 118
Blev medlem: 13 augusti 2016, 12:10

Re: Vikingaräderna kan ha stoppat frankisk invasion

Inlägg av kalle_anka » 19 februari 2018, 19:57

Har inte läst boken heller men jag håller helt med, tror att alla räderna som startade var ett försvarskrig mot vidare expansion så skall absolut läsa den boken. Det fick nog hela förbundet i Skandinavien att gå samman likt Germanerna under romarrikets expansion.

Detta är för övrigt mitt favoritämne och som upptar mitt sökande mest så boken kan helt klart ge mig lite nytt att gå på.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Vikingaräderna kan ha stoppat frankisk invasion

Inlägg av Bäckahästen » 31 juli 2018, 08:47

Är det någon som läst den omtalade boken och vet om den är bra? :D

kalle_anka
Inlägg: 118
Blev medlem: 13 augusti 2016, 12:10

Re: Vikingaräderna kan ha stoppat frankisk invasion

Inlägg av kalle_anka » 31 juli 2018, 11:05

Bäckahästen skrev:Är det någon som läst den omtalade boken och vet om den är bra? :D
Kommer beställa den med nästa bokbeställning ligger rätt högt på min "läsa lista". Kan komma med en recension efter jag har läst den.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Vikingaräderna kan ha stoppat frankisk invasion

Inlägg av Bäckahästen » 1 augusti 2018, 07:18

Tack, kalle_anka. :D

Skriv svar