Danegæld

500 f.Kr. - 1066
Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Danegæld

Inlägg av Valdemar » 17 september 2017, 16:28

Här återfinns argumenten för Skötkonung.

http://www.tacitus.nu/svenskhistoria/ku ... ngland.htm

Adam av Bremen beskrev deras allians på följande sätt:

De ingick med varandra en obrottslig överenskommelse att bevara den kristendom som var planterad i deras land och utbreda den till främmande folkslag.

Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: Danegæld

Inlägg av Historikus » 17 september 2017, 18:38

Valdemar skrev:Här återfinns argumenten för Skötkonung.
http://www.tacitus.nu/svenskhistoria/ku ... ngland.htm
Adam av Bremen beskrev deras allians på följande sätt:
De ingick med varandra en obrottslig överenskommelse att bevara den kristendom som var planterad i deras land och utbreda den till främmande folkslag.
Du henviser til en hjemmeside redigeret af en - for mig - anonym person Örjan Martinsson. Var det en anerkendt historiker skrev han næppe svensk historie på nettet. Heller ikke her er der underbyggende dokumentation for det scenario, der rulles op i denne historiefortælling.

Adam af Bremen skrev først ca. 1070 og er ikke en samtidshistorie, som de kilder Niels Lund beretter om, men kirkepolitisk propaganga.

Jeg stopper debatten her.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Danegæld

Inlägg av Valdemar » 17 september 2017, 19:28

Det är upp till dig förstås. Det finns tydliga hänvisningar till källor för den som vill veta mer. Har själv ingen åsikt i denna fråga men tycker den är intressant.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Danegæld

Inlägg av Kungsune » 18 september 2017, 08:57

Eftersom du inte redogör för Niels Lunds argument kring traktat mm så ska jag ta och läsa hans bok så återkommer jag till frågan efter det. Än så länge har jag inte hittat något som binder samman Tryggvasson med vare sig Maldon eller London men det kanske kommer?

BalticSea
Inlägg: 492
Blev medlem: 1 maj 2015, 18:43
Ort: Storköpenhamn

Re: Danegæld

Inlägg av BalticSea » 18 september 2017, 10:40

Debattører, som i forvejen har svært ved at overholde reglerne for forum ønsker åbenbart kun at nedgøre andres seriøse arbejde og skabe splid, hvorfor man nu også henviser til ikke-autoriserede sider med tvivlsomt indhold, der intet har med seriøs historieskrivning at gøre.

Om Svend Tveskæg og Olav Tryggvason kan de uvidende begynde med at læse på denne side, som drives af Aarhus Universitet:
http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og ... -987-1014/

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Danegæld

Inlägg av Kungsune » 18 september 2017, 11:21

Debattører, som i forvejen har svært ved at overholde reglerne for forum ønsker åbenbart kun at nedgøre andres seriøse arbejde og skabe splid, hvorfor man nu også henviser til ikke-autoriserede sider med tvivlsomt indhold, der intet har med seriøs historieskrivning at gøre.
Är det något i tråden som bryter mot forumets regler Baltic sea så kan du väl vara god att framföra det till administratörerna med hänvisning till vad det exakt rör sig om.
Jag kan inte se att någon betett sig illa. Själv har jag bara ifrågasatt påståendet att Anlaf är Olof Tryggvasson eftersom ingen har lagt fram någon hållbar argumentation till varför han skulle vara det.
Obs! Det är fullt möjligt att han är det men det har inte fastställts i denna tråd. Låt oss få tid att läsa om Ethelreds diplom mm så kanske vi blir övertygade. Det är ju tråkigt bara att de argumenter som Niels Lund använder och som enligt Historikus klargör frågan tydligen inte får/kan upprepas här utan jag ex blir tvungen att beställa hem boken på fjärrlån.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Danegæld

Inlägg av Valdemar » 18 september 2017, 11:38

Jag hänvisade till Tacitus.nu. Det är mycket som skrivs där som jag inte håller med om. I grund och botten har sidan en lutning mot "Sveaskolan", dvs man ser ett mäktigt Svearike i förkristen tid. Jag har personligen mycket svårt med den underliggande nationalism som finns i mycket forskning kring förhistorian, både i Sverige och Danmark. Skribenten ger dock källhänvisningar och att kalla den för "Trollsida" etc bygger på att man inte läst. De teorier som förs fram där är gamla och referenser anges.

Ett forum innebär att man skall kunna ha en relativt öppen diskussion. Om man slutar diskutera för att någon inte håller med så är man nog på fel ställe.

De frågor som framförts från mig är högst relevanta för frågeställningen och frågorna har styrkts med referenser.

Är det mig du kallar Troll så förväntar jag mig en ursäkt.

Användarvisningsbild
Tinget
Inlägg: 62
Blev medlem: 3 augusti 2016, 14:46

Re: Danegæld

Inlägg av Tinget » 18 september 2017, 11:54

Senaste inlägget från BalticSea är rapporterat och kommer behandlas så snart som möjligt.

Vi vill uppmana alla att respektera debatten och att vara så sakliga som möjligt. Det är bra om det tillsammans med källhänvisning finns ett citat eller referat som förklarar varför källan anges så att man enkelt kan förhålla sig till källan. Samt håller sig till trådens ämne.

anganatyr
Inlägg: 3121
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Danegæld

Inlägg av anganatyr » 18 september 2017, 20:01

Jag har ännu inte hunnit läsa ditt senaste verk på grund av tidsbrist Historikus. Men jag har börjat läsa den ikväll och det lilla jag har hunnit läsa verkar vara ett gediget arbete.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Danegæld

Inlägg av Bäckahästen » 19 september 2017, 05:43

Det är synd att inte myntfynden i hela Sverige är med så jag kan få en helhetsbild. Som det är nu är bara Halland, Skåne och Blekinge med. Framförallt Gotland och Öland som är kända för sina myntfynd. :D

Skriv svar