Personmedaljer från folkvandrings-/vendeltid
Re: Personmedaljer från folkvandrings-/vendeltid
Man får titta på vilka källor Wikipedia hänvisar till. i detta fall stämmer Wikipedia väl med språkforskningen. Bifogar läsning där det finns hänvisningar att gå vidare med.
http://www.sprakochfolkminnen.se/om-oss ... s-kor.html
-
Anders i Uppsala
Om man läser Beowulf verkar förloppet vara följande:Anders i Uppsala skrev:Det finns ett Ramshult i Snavlunda socken i Askersunds kommun i Närke. På Lantmäteriets karta ser man flera fornminnen vid Ramshult. Gården/byn ligger i Tiveden mellan Svealand och Götaland. Kanske är detta Ramshult identiskt med Hrefnesholtet?? Kanske kallades skogen omkring för Hrefnawudu (Ramsveden)??
1 - Götarna anfaller svearnas fäste, kanske den fornborg som nämns längre fram eller någon annan fornborg eller någon "kungsgård". Kung Ongentheows hustru kidnappas.
2 - Ongentheow återvänder, dödar götarnas kung Hæðcyn, kör bort de övriga götiska inkräktarna och räddar sin hustru. Götarna har dock stulit hennes guld.
3 - Ongentheow förföljer götarna till Korpskogen (kanske trakterna av Ramshult i Snavlunda socken i Närke, men det är bara min gissning).
4 - Hygelac kommer götarna till undsättning.
5 - Strider melkan götarna och svearna, svearna tar skydd i fornborg (möjligen fornborgen i Snavlunda socken).
6 - Götarna anfaller fornborgen varvid Ongentheow dödas.
Nej!
Inläggav Valdemar » 17 januari 2017, 09:06
Man får titta på vilka källor Wikipedia hänvisar till. i detta fall stämmer Wikipedia väl med språkforskningen. Bifogar läsning där det finns hänvisningar att gå vidare med.
Det är ju precis samma papegojprat igen! Vi har ju gått igenom det här innan och konstaterat att det finns flera historiska kopplingar mellan Jylland och Geatas. Det håller helt enkelt inte. De som hävdar götakonventionen nöjer sig hela tiden med att ensidigt titta på de språkliga tendenserna ea-ö vilket inte räcker på långa vägar om man vill vara vetenskaplig. Vi har Bede, Orosius, Gregory av tours som ganska logiskt placerar geatas/goths med Hygelac på Jylland.
Fortfarande kan man sålunda precis lika gärna skriva geats=jutar. Det enklaste är att fortsättningsvis skriva geats som det står och inget annat förrän man har kunnat avfärda endera. Inte någon forskare har under åren kunnat avfärda vare sig Jyllandshypotesen eller Götahypotesen. Båda har ifrågasatts punkt slut.
Punkt slut???
Du för fram en spekulativ idé som har mycket svagt stöd i forskningen. Att Geat motsvarar Gautar dvs Götarna är den teori som har mest akademiskt stöd .
Punkt slut!!!
Du för fram en spekulativ idé som har mycket svagt stöd i forskningen. Att Geat motsvarar Gautar dvs Götarna är den teori som har mest akademiskt stöd .
Punkt slut!!!
-
Starkodder
Nja.Anders i Uppsala skrev:Om man läser Beowulf verkar förloppet vara följande:Anders i Uppsala skrev:Det finns ett Ramshult i Snavlunda socken i Askersunds kommun i Närke. På Lantmäteriets karta ser man flera fornminnen vid Ramshult. Gården/byn ligger i Tiveden mellan Svealand och Götaland. Kanske är detta Ramshult identiskt med Hrefnesholtet?? Kanske kallades skogen omkring för Hrefnawudu (Ramsveden)??
1 - Götarna anfaller svearnas fäste, kanske den fornborg som nämns längre fram eller någon annan fornborg eller någon "kungsgård". Kung Ongentheows hustru kidnappas.
2 - Ongentheow återvänder, dödar götarnas kung Hæðcyn, kör bort de övriga götiska inkräktarna och räddar sin hustru. Götarna har dock stulit hennes guld.
3 - Ongentheow förföljer götarna till Korpskogen (kanske trakterna av Ramshult i Snavlunda socken i Närke, men det är bara min gissning).
4 - Hygelac kommer götarna till undsättning.
5 - Strider melkan götarna och svearna, svearna tar skydd i fornborg (möjligen fornborgen i Snavlunda socken).
6 - Götarna anfaller fornborgen varvid Ongentheow dödas.
3. Tror det är närmare Uppland.
Fornborg, Hrefnawudu/Hrefnesholt plus eventuellt ett "Bruna horg" vilket är nämnt i Ynglingatal.
Föga kontroversiellt att det handlar om götar...
Om man betänker Egil och Ynglingatal finns det intressanta, om än vida, jämförbarheter. Göter, Daner och Svear. Guld, strider och död. Nu dör Egil av en rasande tjur under jakt (vilda tjurar?) i Ynglingasagan men å andra sidan berättas det om jakt som i Beowulf och intressant nog är just tjuren en av Odins symboler vilket i sig även Gaut är. De som dräpte Wulf och Eofor betyder intressant nog Varg och Vidlsvin vilket är djur representerade till Oden (varg) och Frej (vildsvin). Frej ättlingen Ongentheow (Frejs ättling) skadar svårt Vargen (Oden) för att sedan dräpas av Vildsvinet (Frej). Ättekopplingar mellan husen Oden och Vildsvinet, Geaterna och Svearna - möjligen hustrurovet.
-
Starkodder
Snorre har blandat ihop saker. Gäller detta plus Hugleik. Han är av någon anledning kung över svearna, men saknas i Ynglingatal. Konsonantnamnet är apart i kungalängden.Ättelägg skrev:Om man betänker Egil och Ynglingatal finns det intressanta, om än vida, jämförbarheter. Göter, Daner och Svear. Guld, strider och död. Nu dör Egil av en rasande tjur under jakt (vilda tjurar?) i Ynglingasagan men å andra sidan berättas det om jakt som i Beowulf och intressant nog är just tjuren en av Odins symboler vilket i sig även Gaut är. De som dräpte Wulf och Eofor betyder intressant nog Varg och Vidlsvin vilket är djur representerade till Oden (varg) och Frej (vildsvin). Frej ättlingen Ongentheow (Frejs ättling) skadar svårt Vargen (Oden) för att sedan dräpas av Vildsvinet (Frej). Ättekopplingar mellan husen Oden och Vildsvinet, Geaterna och Svearna - möjligen hustrurovet.
Jag tror faktiskt inte att det stämmer.Du för fram en spekulativ idé som har mycket svagt stöd i forskningen. Att Geat motsvarar Gautar dvs Götarna är den teori som har mest akademiskt stöd .
Du pratar om det som att det skulle finnas en uppsjö med forskare som uttalat sig när det i själva verket rör sig om en handfull. Så gott som ingen har uttalat sig tvärsäkert.
Språkvetenskapen konstaterar i princip att geat-göt är den mest gångbara tolkningen utifrån jämförelse med samma vokaler i andra ord utifrån frekvens.
Samtidigt falsifierar man inte förekomsten av glidningar från ea- u. Dvs u är betydligt mindre frekvent än ö.
Ur ett ensidigt språkligt perspektiv kan man alltså se att göt har en fördel mot jut men jut är möjlig.
Går man sedan vidare och söker vad de historiska källorna berättar får vi plötsligt en mycket stark slagsida till Jut.
De få som har gjort seriösa försök att klargöra problemet tvärvetenskapligt har faktiskt lutat mer åt Jylland.
Det handlar då till största delen om man tycker att historia eller språkvetenskap är viktigast och ffa hur man värderar de enskilda tendenserna.
Kan garantera att jag läst det mesta kring hypoteser kring Götar och Jutar. Det är absolut inte rätt det du skriver,utan de flesta (med få undantag) bedömer det som mest troligt att Geater är Gautarna. Sen finns det även hypoteser om att Beowulfs Geatar var Gutarna. Det saknas naturligtvis källor för att avgöra denna fråga. Jag tycker dock du brer på och är aggressiv i din argumentation utifrån ett mycket svagt källäge. Jag kan respektera att man stödjer en hypotes (om än svag) men någon form av ärlighet och ödmjukhet är kanske på sin plats..
Jag är absolut inte aggressiv
. Möjligen något trött på detta eviga påstående att Geat=Göt utan några som helst belägg. Ingen har ju lagt fram något som helst belägg utom just empiriska faktorer kring vokalglidning. Det blir liksom ointressant. Jag vill se en argumentation och inte bara ett påstående. Jag kan dra mig till minnes 7 artiklar i ämnet som skrivits av akademiker. 3 av dem föreslår götläsningen pga namnlikheten.
När det gäller Gutaläsningen så är det väl Rausing men den är ganska gammal.
När det gäller Gutaläsningen så är det väl Rausing men den är ganska gammal.
Det finns nyare språkliga vinklingar av ffa engelska skribenter men de har inte tagit hänsyn till den historiska kontexten (ex Bede och Orosius). Ingen av dessa vetenskapliga artiklar kommer med en självklar lösning. Därför bör man vara ödmjuk och i diskussioner där deltagarna dessutom uttalat har olika åsikter, välja att inte använda en av tolkningarna dvs Jut eller Göt. Var diplomatisk och skriv "geat". Varken du eller jag vet nämligen vad som är rätt. I vart fall har vi inte lyckats visa det.utan de flesta (med få undantag) bedömer det som mest troligt att Geater är Gautarna
Det känns faktiskt som om du plockade orden ur min mun där. För det är exakt så jag känner när du så självklart anser att problematiken är löst. Jag har hela tiden velat använda geat och erkänner lätt att frågan är öppen.Jag tycker dock du brer på och är aggressiv i din argumentation utifrån ett mycket svagt källäge