500 f.Kr. - 1066
-
AndreasOx
Starkodder skrev: ↑14 februari 2023, 16:03
AndreasOx skrev: ↑6 januari 2020, 09:03
Valdemar skrev: ↑5 januari 2020, 18:13
Känner till det brevet. Den vanligaste tolkning är att man menar Lödöse som Skaras hamn. För kyrkan var Skara den viktiga och Lödöse ( som var större) bara en logistisk funktion?
Tänkbart men i så fall tror jag mycket mer på Lidköping där man hittat omfattande kajanläggningar (äldst från 900-talet) och ett flertal brofästen.
Har letat fler uppgifter om hamnen i Skara eftersom jag just nu är fixerad vid Västergötland. Men inte hittat något. Finns det öht inga fler uppgifter om en hamn, rättare sagt en båtplats, inne i Skara? Vad säger arkeologin?
Enligt
https://wadbring.com/historia/sidor/skara.htm:
"I Skara förefaller det faktiskt ha funnits en hamn, Rhyzelius berättade att man funnit kölen av en större båt utmed Afsen vid Djurgården, troligen låg hamnen söder om Gälakvist. I en påvlig bulla från påve Nicolaus III av så sent som i nådens år 1279 omnämns portum Scarensem, Skara hamn."
-
Starkodder
AndreasOx skrev: ↑15 februari 2023, 18:52
Starkodder skrev: ↑14 februari 2023, 16:03
AndreasOx skrev: ↑6 januari 2020, 09:03
Tänkbart men i så fall tror jag mycket mer på Lidköping där man hittat omfattande kajanläggningar (äldst från 900-talet) och ett flertal brofästen.
Har letat fler uppgifter om hamnen i Skara eftersom jag just nu är fixerad vid Västergötland. Men inte hittat något. Finns det öht inga fler uppgifter om en hamn, rättare sagt en båtplats, inne i Skara? Vad säger arkeologin?
Enligt
https://wadbring.com/historia/sidor/skara.htm:
"I Skara förefaller det faktiskt ha funnits en hamn, Rhyzelius berättade att man funnit kölen av en större båt utmed Afsen vid Djurgården, troligen låg hamnen söder om Gälakvist. I en påvlig bulla från påve Nicolaus III av så sent som i nådens år 1279 omnämns portum Scarensem, Skara hamn."
Just det har jag läst, men det verkar inte finnas så mycket mer i källorna? Det kommer en ny tråd om hamnen.