Personmedaljer från folkvandrings-/vendeltid

500 f.Kr. - 1066
Valdemar

Re: Personmedaljer från folkvandrings-/vendeltid

Inlägg av Valdemar » 14 januari 2017, 01:26

Tack runan!

Detta är oerhört spännande. Har du tittat på inskriptionerna i Illerup? Tänker speciellt på 'Gaut'. Är det ett namn, guden eller Göten?

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 14 januari 2017, 09:57

runan skrev:Jag kan också kort förklara hur jag fått fram årtalen: Beowulfs morbror Hugleik (Hygelac) anses vara densamme som Chlochilaichus, som enligt Gregorius av Tours krönika Historia Francorum, stupade hos attoarierna i Friesland (ca) år 516. Han nämns också i bl.a. Liber Monstrorum och anses vara en fullt belagd historisk person. Utifrån det årtalet har jag sedan räknat ut de dateringar som nämns i artiklarna utifrån uppgifter i Beowulf och Rolf Krakes och hans kämpars saga, som nämner vissa tidsangivelser. Dateringarna är ingalunda exakta eller bekräftade i andra samtida källor, men de motsägs heller inte av de faktiska föremålen som finns bevarade från tiden.
Mycket intressant, men jag tycker att det är konstigt att forskarvärlden å ena sida helt avfärdar Beowulf och de nordiska sagorna, men samtidigt sätter likhetstecken mellan sagornas götiske Hugleik och den belagde danske Chlochilaichus. Kan det in bara vara så att Hugleik var ett vanligt namn? Det finns väl fler Hugleik i sagorna?

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 14 januari 2017, 14:40

Anders i Uppsala skrev:
runan skrev:Jag kan också kort förklara hur jag fått fram årtalen: Beowulfs morbror Hugleik (Hygelac) anses vara densamme som Chlochilaichus, som enligt Gregorius av Tours krönika Historia Francorum, stupade hos attoarierna i Friesland (ca) år 516. Han nämns också i bl.a. Liber Monstrorum och anses vara en fullt belagd historisk person. Utifrån det årtalet har jag sedan räknat ut de dateringar som nämns i artiklarna utifrån uppgifter i Beowulf och Rolf Krakes och hans kämpars saga, som nämner vissa tidsangivelser. Dateringarna är ingalunda exakta eller bekräftade i andra samtida källor, men de motsägs heller inte av de faktiska föremålen som finns bevarade från tiden.
Mycket intressant, men jag tycker att det är konstigt att forskarvärlden å ena sida helt avfärdar Beowulf och de nordiska sagorna, men samtidigt sätter likhetstecken mellan sagornas götiske Hugleik och den belagde danske Chlochilaichus. Kan det in bara vara så att Hugleik var ett vanligt namn? Det finns väl fler Hugleik i sagorna?
Vet inte om forskarvärlden helt avfärdar Beowulf.

Tror själv knappast att det fanns två Hugleik som åkte till Frisland. Mest intressant för egen del är varför Hugleik åkte dit öht. Antagligen har det med Frankernas expansion att göra och Theoderics åtgärder för att motverka detta.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 14 januari 2017, 15:50

Beowulf anses oftast vara en sagoperson eftersom han inte nämns i källor utanför sagans värld. Detta betyder verkligen inte att han inte funnits. Oberoende bra källor saknas dock vilket gör hans fall svagare rent akademiskt. För Hugeleik är situationen däremot bättre.

Wiki;
Chlochilaicus nämns även i Liber Monstrorum där han sägs vara härskare över folket getae.[4] samt i Liber historiae Francorum, där han sägs vara kung över "gotorum". Chlochilaichus är den förste namngivne skandinaven i historien.

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 14 januari 2017, 16:12

OK, jag trodde att Chlochilaichus betecknades som dansk kung av Gregorius av Tours. Enligt engelska Wikipedia var han dansk, enligt svenska Wikipedia götisk. Är det någon som vet vad Gregorius verkligen skrev?

Jag undrar hur det kommer sig att det engelska Beowulfkvädet behandlar händelse i 500-talets Skandinavien. Finns det möjligen någon sanning i att Ivar Vidfamne (eller någon annan skandinav) styrde delar av England och fick sina förfäders historia nedskriven i England? Vi ser också likheterna mellan Valsgärde och Sutton Hoo...

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 14 januari 2017, 17:05

Bara att läsa här:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hygelac

Beowulf och två andra källor Geat/Goth

En källa Daner.

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 14 januari 2017, 17:50

OK, Gregorius av Tours kallar honom dan, medan två något senare källor kallar honom göt respektive got. I Beowulf beskrivs han som en götisk, som dog på krigståg till Frisland. Berättelserna verkar stämma någorlunda överens. Jag håller med om att det troligen är samma person. Jag visste inte tidigare att Beowulf också skriver om att Hugleik dog i Frisland.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 15 januari 2017, 00:02

Ja
Det är egentligen rätt fantastiskt att det finns tre så gamla källor som pekar åt samma håll.

Som bonus finns den möjliga kopplingen till de medeltida sagorna om Bodvar Bjarke.

runan

Inlägg av runan » 15 januari 2017, 08:45

Beowulf anses vara en fiktiv hjältefigur, men i sagan berättas det förmodligen om verkliga händelser också och verkliga personer är namngivna, såsom Hygelac/Hugleik och möjligen Ottar och Adils. Jag anser också att Heorogar, Hrodgar, Helge, Halvdan, Hredel, Heremod, Hardred, Eggtheow, Egglaf och kanske även Beowulf kan ha funnits i verkligheten men det blir svårt att bevisa. Sagan är antagligen en blandning av fiktiva och historiska händelser från sent 400 till mitten av 500-talet.

runan

Inlägg av runan » 15 januari 2017, 09:01

Beowulf strof 2892-3027. "Ej kunde Wonreds vigdjärve son hugga den gamle gubben igen - hjälmen på hans huvud hinner han klyva, han faller till fota, färgad av blod, störtar till marken. Ej märkt av döden, han hämtar sig på nytt, fast hämmad av såret. Då lät Hygelaks hårdföre följesman, då hans broder låg där, sin breda klinga, jättesmitt fornsvärd, slå hjälmen sönder över skyddande sköld; nu sjönk han ihop, folkherden, och föll - så flydde hans liv."

Skriv svar