Nej men du måste ha styrfart och den får du av strömmen. Det är ingen mening att styra med åror om båten ändå bara åker med vågorna för då vänder den sig snart på tvären.Yngwe skrev: ↑8 maj 2023, 23:31Men det är inte farten som strömmenr som gör att man kan styra raften. Utan åror går du snart på tvären och så är det kört. Men med årorna kan du bromsa och styra och hålla raften i rätt riktning Samma sak med knarren mrd några få årpar.. Kanske i kombination med drivankare. Man ligger bi helt enkelt. Det tror jag är närmast omöjligt med ett råsegel
Togtet - ny serie på dansk TV
Re: Togtet - ny serie på dansk TV
Den smäckra Hjortspringsbåten som är till för att paddla.
Rekonstruktion av vikingatida knarr med all barlast för att visa vikten och hur mycket vatten som måste flyttas när du ror.
Samma knarr för segel. Det är något helt annat än de vikingatida krigsskeppen. Detta är ett skepp byggt för att segla på öppet hav dvs tex att ta sig till Island.
Smäckert vikingatida krigsskepp byggt för både rodd och segel, alltså inget du seglar till Island med.
Rekonstruktion av vikingatida knarr med all barlast för att visa vikten och hur mycket vatten som måste flyttas när du ror.
Samma knarr för segel. Det är något helt annat än de vikingatida krigsskeppen. Detta är ett skepp byggt för att segla på öppet hav dvs tex att ta sig till Island.
Smäckert vikingatida krigsskepp byggt för både rodd och segel, alltså inget du seglar till Island med.
I beg to disagree!anganatyr skrev: ↑9 maj 2023, 18:05Nej men du måste ha styrfart och den får du av strömmen. Det är ingen mening att styra med åror om båten ändå bara åker med vågorna för då vänder den sig snart på tvären.Yngwe skrev: ↑8 maj 2023, 23:31Men det är inte farten som strömmenr som gör att man kan styra raften. Utan åror går du snart på tvären och så är det kört. Men med årorna kan du bromsa och styra och hålla raften i rätt riktning Samma sak med knarren mrd några få årpar.. Kanske i kombination med drivankare. Man ligger bi helt enkelt. Det tror jag är närmast omöjligt med ett råsegel
Du uppnår styrhastighet genom att förflytta dig relativt vattnet. Så om du bromsar och har lägre hastighet än strömmen så har du styrfart eftetsom du rör dig relativt vattnet. Om strömmen har 10 knop, och du bromsar ner båtens fart till 5 knop, då har du den relativa hastigheten av 5 knop, och kan styra. Det är betydligt gynsammare än att åka fortare än vattnet eftersom din fart är lägre gentemot hinder , eller kraschar ner i en vågdal, färden blir mjukare helt enkelt. Samma sak på havet, separera hastigheten från vågornas och du styr fint.
Jag är medveten om att tunga båtar blir svårhanteriga, och bara åror blir nog för tungt på de största. Men med drivankare som komplement är jag överygad om att det är betydligt säkrare än att försöka segla sig ur det, särskilt med råsegel. En sådan seglats går aldrig väl, särskilt inte i mörker när du inte ser något alls.
Metoden är ju väl beprövad och bevisad, att ligga bi är en av de säkrare sätten att hantera storm.
Vore intressant att pröva, men experimentet är ju riskabelt.
En gammal teknik var väl också att släppa seglen i sjön och på så vis bromsa färden, men det verkar då ha varit lätt hänt att seglen drar snett, och det vill man ju inte.
Mon de havde en sol-stang, som navigatør Saugmann omtalte, da han fyldte en hel udgave af publikationen 'Maritim Kontakt' til at skrive om det. En lods har over for mig bekræftet, at det han skrev i sin artikel lyder plausibelt - man kan gå ind til omkring side 60 og begynde der:
http://www.marinehist.dk/orlogsbib/Mari ... timk02.pdf
http://www.marinehist.dk/orlogsbib/Mari ... timk02.pdf
Ligga bi är inte att rekommendera med en råseglare som bara har ett segel i storm. Då knäcker du garanterat masten. Det måste vara skepp med andra typer av segel eller flera master med flera segel.Yngwe skrev: ↑9 maj 2023, 20:27I beg to disagree!anganatyr skrev: ↑9 maj 2023, 18:05Nej men du måste ha styrfart och den får du av strömmen. Det är ingen mening att styra med åror om båten ändå bara åker med vågorna för då vänder den sig snart på tvären.Yngwe skrev: ↑8 maj 2023, 23:31
Men det är inte farten som strömmenr som gör att man kan styra raften. Utan åror går du snart på tvären och så är det kört. Men med årorna kan du bromsa och styra och hålla raften i rätt riktning Samma sak med knarren mrd några få årpar.. Kanske i kombination med drivankare. Man ligger bi helt enkelt. Det tror jag är närmast omöjligt med ett råsegel![]()
Du uppnår styrhastighet genom att förflytta dig relativt vattnet. Så om du bromsar och har lägre hastighet än strömmen så har du styrfart eftetsom du rör dig relativt vattnet. Om strömmen har 10 knop, och du bromsar ner båtens fart till 5 knop, då har du den relativa hastigheten av 5 knop, och kan styra. Det är betydligt gynsammare än att åka fortare än vattnet eftersom din fart är lägre gentemot hinder , eller kraschar ner i en vågdal, färden blir mjukare helt enkelt. Samma sak på havet, separera hastigheten från vågornas och du styr fint.
Jag är medveten om att tunga båtar blir svårhanteriga, och bara åror blir nog för tungt på de största. Men med drivankare som komplement är jag överygad om att det är betydligt säkrare än att försöka segla sig ur det, särskilt med råsegel. En sådan seglats går aldrig väl, särskilt inte i mörker när du inte ser något alls.
Metoden är ju väl beprövad och bevisad, att ligga bi är en av de säkrare sätten att hantera storm.
Vore intressant att pröva, men experimentet är ju riskabelt.
Vad det gäller drivankare har jag bara använt moderna sådana inomskärs, aldrig utomskärs. Jag är väldigt tveksam till om det är lämpligt på öppet hav i en storm med höga vågor. De höga vågorna vill man gärna klara "uppförsbacken" så snabbt som möjligt både ifall vågen bryter eller så att skeppet inte vänder och lägger sig på sidan, för då är det nog kört (kölarna på ett vikingatida skepp gick inte alls så djupt som på moderna skepp). Ett drivankare bromsar i "uppförsbacken" av vågen, vilket inte alls är bra.
Här är en rekonstruktion av ett vikingatida skepp i en lindrig storm på Nordsjön. Tänk sedan högre vågor och dessutom natt, kanske åska och regn. Mot naturkrafterna är vi människor ganska små.
https://www.youtube.com/watch?v=mkMVsNEwvX0
https://www.youtube.com/watch?v=mkMVsNEwvX0
Väldigt små är vi!
Jag är ytterst osäker på om du segla dig genom en svår storm med råsegel. Senare skepp med andra segeltyper valde ju oftast metoden att ligga bi, alltså att förflytta sig så lite som möjligt och bara rida vågorna. Då förlorade man inte heller sin navigering i samma utsträckning. Drivankare och draggar har använts och används ju ganska flitigt.
Att försöka segla över vågorna så fort som möjligt låter helt galet, du kommer ju slå än hårdare i vågdalen på andra sidan.
Jag är ytterst osäker på om du segla dig genom en svår storm med råsegel. Senare skepp med andra segeltyper valde ju oftast metoden att ligga bi, alltså att förflytta sig så lite som möjligt och bara rida vågorna. Då förlorade man inte heller sin navigering i samma utsträckning. Drivankare och draggar har använts och används ju ganska flitigt.
Att försöka segla över vågorna så fort som möjligt låter helt galet, du kommer ju slå än hårdare i vågdalen på andra sidan.
Det är precis det de gör i youtube-klippet i mitt förra inlägg. De har så mycket segel de vågar utan att knäcka masten.
Kolla på klippet igen och titta på hur masten beter sig.
Här är ett annat klipp där de har god fart över vågorna. Det är så man vill segla.
På ett ställe har de seglet nere och börjar driva, en farlig situation (börjar ca 24 sekunder in i klippet till ca 27 sekunder).
Ca 1:35 till 1:44 syns hur de går med revat segel.
På ett ställe har de seglet nere och börjar driva, en farlig situation (börjar ca 24 sekunder in i klippet till ca 27 sekunder).
Ca 1:35 till 1:44 syns hur de går med revat segel.