Runstenar, land, platser och folk

500 f.Kr. - 1066
Valdemar

Re: Runstenar, land, platser och folk

Inlägg av Valdemar » 3 februari 2016, 07:29

Den listan är bra Carl Thomas! Götar som Svia Kind är för mig dock alldeles för spekulativt för min del. Sen bör man väl dela upp Götarna I två kolumner där den ena representerar folket Götar och den andra Göta Rike?

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 3 februari 2016, 13:31

Valdemar,

Listan är ett personligt arbetsmaterial som jag inte uppdaterat i sin helhet på några år, se det som så.
Rensa bort och lägg till uppgifter enligt din personliga syn så ger listan en bra översikt i tidsperspektiv.

Jag gjorde denna lista för några år sedan. Den bit du sett är halva sidan 1. Listan innehåller 5-6 kalkylblad där allt är upplagt tidsmässigt. Allt ligger i flikar i Excel.

Lisan ger mig en överblick tidsmässigt när jag så behöver - och listan är orsaken till att jag vill bygga upp ämnena Källor och Årtal på forumet där alla kan söka faktauppgifter.

Det är relativt enkelt att bygga vidare på listan samt att lägga till fler kolumner, det är enkelt att rensa bott mina kommentarer och funderingar och sedan lägga ill sina egna om man så vill.

Vill du ha hela denna lista så hör av dig via mail eller PM.

Thomas
Historia är färskvara.

Opager

Inlägg av Opager » 3 februari 2016, 21:44

Carl Thomas: Diplomatarium Danicum är väl en medeltidskälla?

Här är Skånes runstenar med geografi(Nio av 50-60 kända runstenar):

Fugliestenen 1:Önd reste sten denna efter Öde, broder sin, han vart död på Gotland. Gud hjälpe hans själ.[3]Geografi->Gotland

Hybystenen 1:Folkvi (eller Fullugi) äger(?) Hög(by?)... Geografi->Högby

Uppåkrastenen:Namne reste sten denna efter Toke, broder sin, han vart väster(ut) död. Geografi->Västerut

Sjörupstenen:Saxi reste denna sten efter Asbjörn, sin släkting, Tokes son. Han flydde inte vid Uppsala utan kämpade så länge han hade vapen. Geografi->Uppsala

Skårbystenen 1 Ka-Ulfr och Autir de satte denna sten efter sin bror Tome, som ägde Gudis Snape.[2]. Geografi->GussaNava

Hällestadstenen 1:Åskel satte denna sten till minne av Toke, Gorms son, en trogen herre för honom. Han flydde inte vid Uppsala. Kämpar satte till minne av sin broder stenen på berget, stärkt av runor. De gick närmast Gorms Toke. Geografi->Uppsala

Västra Strö DR 334:Fader lät hugga dessa runor efter Ösur, sin broder, som norrut vart död i viking.Geografi->Norrut

Vallebergastenen:Sven och Torgot gjorde kumler dessa efter Manne och Svenne. Gud hjälpe själen deras väl; men de ligger (dvs. är begravda) i London. Geografi-> London

Simrisstenen 1: Björnger lät resa denna sten efter sin broder Ravn, sven hos Gunnulv i Svitjod. Geografi->Svitjod

Opager

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 3 februari 2016, 22:06

Opager,

Diplomatarium Danicum är ett Dansks statligt register över skriftliga historiska källor fram till några år in på 1400 talet. Där finns alla tidiga källor bevarade.

De runstenar i Skåne som nämner Uppsala skriver inte Uppsala, de skriver : up : salum : detta tolkas till Uppsala på samma sätt som namn som t.ex. Suehans tolkas och skrivs som Svear i översättningar. Jag anser att det folknamn som författaren skriver skall skrivas ut exact sommförfattaren stavat det. Då har läsaren möjlighet att göra egna bedömningar.

Idag måste alla som läser översättninhar själva leta reda på det folknamn som författaren verkligen skrivit. Vi vet inte om Sueans avser just Svear. Det skiljer över 1000 år mellan Suehans och när Svear används för första gången. Det råder alltså en viss tveksamhet om Sueans skall översättas till Svear - speciellt som att namnet Svear bara användes i ca 350 år här i landet.

Thomas
Historia är färskvara.

jancro

Inlägg av jancro » 4 februari 2016, 00:26

Opager : "När det gäller Sverige finns bara den här stenen enligt Riksantikvarieämbetet:

http://tinyurl.com/hvnstba "
( ”Astrid lät göra detta minnesmärke efter Anund och Ragnvald, sin son. De dog i Danmark. De var mäktiga i Röninge och de raskaste i Svitjod.” )

Med Simrisstenen med dansk registrering nämns Svitjod. Finns kanske fler stenar med Svitjod ?
( "Björnger lät resa denna sten efter sin broder Ravn, sven hos Gunnulv i Svitjod. ")

https://sv.wikipedia.org/wiki/Simrisstenen_1

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 4 februari 2016, 03:33

Se min lista, punkt 11, en Dansk runsten skriver "searsvear" alltså svear som skiljt ut sig (Dansk tolkning) från Svearna.

Thomas
Historia är färskvara.

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 4 februari 2016, 03:43

Dick Harrisson hqr skrivit följande om Götar:

http://www.svd.se/nar-omnamndes-gotarna-forsta-gangen

Thomas
Historia är färskvara.

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 4 februari 2016, 06:09

Carl Thomas skrev:Dick Harrisson hqr skrivit följande om Götar:

http://www.svd.se/nar-omnamndes-gotarna-forsta-gangen

Thomas
Tack för den intressanta länken CarlThomas! :D

Opager

Inlägg av Opager » 4 februari 2016, 22:04

Carl Thomas:
Diplomatarium Danicum är ett Dansks statligt register över skriftliga historiska källor fram till några år in på 1400 talet. Där finns alla tidiga källor bevarade.
Men det är en förteckning upprättad under Medeltiden?

Min poäng är om länder, folk, riken osv har nämnt i de tidigaste inhemska skriftliga källor vi har från områden Skandinavien, vilket bör vara runstenarna? Texterna på dessa stenar är vittnen om betydelsen av geografisk information under slutet av Vikingatiden.

Jag tänker på nedtecknade inhemska källor och då finns det bara ett fåtal runstenar med referenser till externa platser(London, Uppsala mfl) och få med referenser till riken eller folk.

Danmark nämns i Frankiska källor, så även Skåne men det är externa källor.

Opager

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 4 februari 2016, 22:47

Opager,

Från WP

I det danska riksarkivet förvaras en stor handskriven urkundssamling, det så kallade Langebeks diplomatarium. 1894 började, under ledning av Kristian Erslev, utgivningen av Repertorium diplomaticum regni danici medicevalis, en förteckning över Danmarks brev från medeltiden med utdrag av hittills otryckta brev. Man avsåg att inkludera urkunder till och med 1450, varav banden I, II och III, 1-3 utkommit för 1910. Därjämte har man börjat ge ut urkundspublikationer av mera speciellt innehåll. 1901 utkom Testamenter fra Danmarks middelalder indtil 1450, utgivna, av Erslev. 1904 började utgivningen av Acta pontificum Danica. Pavelige aktstykker vedrörende Danmark 1316-1536, utgivna av L. Moltesen. Från något äldre tider har man Diplomatarium Christierni primi (1856) och Kjöbenhavns Diplomatarium (I-VIII med register, 1872-87), utgivet av Oluf Nielsen, med flera. Sedan många år utges samtliga danska medeltidsbrev i serien Diplomatarium Danicum, med en parallell översättningsserie, Danmarks Riges Breve. Det tryckta bokverket avslutades med år 1400, men serien fortsätter numer i en digital version.
Historia är färskvara.

Skriv svar