Hur långt norrut kom romarna?
Re: Hur långt norrut kom romarna?
Det räcker som källa Anton. Men jag undrar också hur de kan veta att barlaststenen är just från ett romerskt fartyg? Även om stenen är från tex Medelhavet så betyder inte det att även fartyget den kom med var från Medelhavet. Det skulle verkligen vara intressant att veta mer om detta fynd! 
Jag har skickat ett mejl till Bohusläns museum om barlast stenen. Vi får hoppas att de svarar.
Bra tanke.anganatyr skrev:Jag har skickat ett mejl till Bohusläns museum om barlast stenen. Vi får hoppas att de svarar.
Ett intressant fynd är en figur som anses höra hemma på ett romersktfartyg, läste om den för mkt länge sedan, fick för mig det var från Öland men tydligen är det Gotland (eller så finns det fler). Den länk jag kan ge är tyvärr inte helt OK men fenomenet bekräftar min minnesbild. Vad vi har är ett föremål knytet till romersk sjöfart och i länken finns det även intressanta tankar kring Bärnsten och romerska uppgifter om expeditioner till östersjön som lär spegla att sannolikt lär handelsmän ha besökt östersjön, åtminstone sporadiskt. Man kan spekulera kring de få uppgifterna som mer tyder på militärt starka expeditioner, att östersjön var osäkert hav för romarna.http://freepages.history.rootsweb.ances ... 1ulven.htm
Till detta kan vi lägga att uppe vid Fårö har det hittats ett bronsbeslag av en typ som sitter på romerska (ev krigs-) skepp. Dessutom ytterligare 1, har jag för mig, från Gotland. Även längs södra Östersjökusterna har man hittat något liknande i anslutning till Weichels/Oders mynning.Finns ju ballaststen från ett romerskt fartyg vilka påträffats vid Tjörn, så de kom till sydvästra (nuvarande) Sverige åtminstone.
Hittar man lösa sådana objekt förknippar man det normalt med förlisning.
Ett sådan kan vara slump och att någon kommit över beslaget. Men flera!!??
Om Vetgirigs påstående stämmer är det så sensationellt att det hade skrivits åtminstone en artikel om detta i en fackskrift. Återstå att se om Vetgirig kan hjälpa till med detta?
I Uppåkra har det hittats romerska kirurgiverktyg men jag tror inte på att en romersk läkare hade praktik i Uppåkra.
Västra Vång i Blekinge har sina romerska bronshuvuden som suttit på dekorationsföremål. Detta ger inget underlag till tanken om att det fanns en romersk bronsgjutare på plats.
Det är nog föremål som har bytts eller handlats på annat sätt nere vid LImes och transporterats hit till Skandinavien.
Opager
I Uppåkra har det hittats romerska kirurgiverktyg men jag tror inte på att en romersk läkare hade praktik i Uppåkra.
Västra Vång i Blekinge har sina romerska bronshuvuden som suttit på dekorationsföremål. Detta ger inget underlag till tanken om att det fanns en romersk bronsgjutare på plats.
Det är nog föremål som har bytts eller handlats på annat sätt nere vid LImes och transporterats hit till Skandinavien.
Opager
Jag har fått ett första svar. Stenen är tydligen inlånad till museet från en privatperson. De skriver bla:anganatyr skrev:Jag har skickat ett mejl till Bohusläns museum om barlast stenen. Vi får hoppas att de svarar.
De skall skicka mer info om stenen. Riktigt spännande det här!Det är en liten chansning att ha med stenen i utställningen, men vår marinarkeolog tyckte att historien inte var osannolik.
Men gudars skymning, det här låter ju nästan allvarligt. 
Off topic, men aktuellt som referens för forumets policy!
Med hjälp av en god källhänvisning så gavs möjlighet att vända denna sten för att se vad som låg under den!

Med hjälp av en god källhänvisning så gavs möjlighet att vända denna sten för att se vad som låg under den!
Då har de åtminstone kollat med en av marinarkeologerna. Det är långt ifrån alltid som detta görs. Allt för ofta har vi vattentäta skott mellan de som bygger utställningar och de oftast uppdragsfinansierade arkeologerna. Orsak? Finansieringsform. De uppdragsfinansierade måste dra in pengar (finansieras) medan de som bygger utställningar oftast är är anslagsfinansierade. Utställningsverksamheten har sällan råd att finansiera arkeolgernas medverkan.anganatyr skrev:Jag har fått ett första svar. Stenen är tydligen inlånad till museet från en privatperson. De skriver bla:anganatyr skrev:Jag har skickat ett mejl till Bohusläns museum om barlast stenen. Vi får hoppas att de svarar.De skall skicka mer info om stenen. Riktigt spännande det här!Det är en liten chansning att ha med stenen i utställningen, men vår marinarkeolog tyckte att historien inte var osannolik.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.