Vi kan også se på Beowulf som kilde. Det blev formentlig skrevet af en kristen. Vi kender sagnet om kong Skjold, der er nævnt som søn af Odin i en islandsk saga, og desuden er personer omtalt i Skjoldungesagaen, Snorres Edda, Lejrekrøniken samt hos Svend Aggesen og Sven Estridsen. Skjoldungerne har navn efter deres forfader kong Skjold, der kom i et drivende skib uden mandskab, men hvor han alene lå på dækket. Ja, det lyder som Bibelens fortælling om Moses, der kom drivende ned ad Nilen i en kurv. At noget er indhyllet i det ukendte, betyder ikke, at der ikke har boet betydningsfulde stormænd, konger eller lokale konger, i Lejre.
En af de danske nationalparker er i øvrigt opkaldt efter Skjoldungerne:
https://nationalparkskjoldungernesland.dk/
*
Før det projekt, der førte til bogen, gik i gang, kunne man læse følgende:
"Folkeuniversitet Skjoldungernes Land og Lejre Museum går sammen om ny foredragsrække, der dykker ned i Lejres verdenskendte sagnhelt, Beowulf.
Beowulfkvadet er kendt i hele verden. Det siges, at det – næst efter bibelen – er det stykke litteratur, der er skrevet mest om i den engelsksprogede verden. Helt unikt for fortællingen om Beowulf er det, at historien foregår i Lejre i Skjoldungernes kongerige. Men underligt nok er den fascinerende fortælling langt mindre kendt her i sagnheltens eget hjemland end ude i verden."
Digtet er kaldt emigrant-litteratur, da det menes, at det er skrevet af en eller flere med tilknytning til det danske rige.
Kong Skjold er nævnt som søn af Odin i en islandsk saga
Skjoldungesagaen, Snorres Edda, Lejrekrøniken, Svend Aggesen, Sven Estridsen.
"At Lejrekongernes historie er fortalt gennem sagn, er dog ikke det samme som, at det ikke er eller kan være afledt af virkeligheden. Det er rigtigt, at vi ikke kan eller skal tage alt det, der står skrevet i kilderne, ukritisk til os. Men vi skal ikke fuldstændig afvise alt det, som sagnene kan fortælle os noget om. I Lejre har arkæologiske undersøgelser gennem de sidste få årtier tegnet et billede af et magtcentrum, et kongesæde, gennem 500 år – hvilket passer tidsligt med sagnhistorierne om kongerne i Lejre. Arkæologien understøtter således, at der sagtens kan være noget om snakken.
Sagnhistorien kan tillige være med til at sætte svar på noget af det, som vi endnu ikke ved med sikkerhed. Vi ved med sikkerhed, at der har ligget kongehaller og eksisteret et dynasti i Lejre i mere end 500 år. Vi ved ikke med sikkerhed, hvem der har boet her. Men de skriftlige kilder fortæller os, at folk igennem generationer og i over tusind år har fortalt historier om konger, der boede i imponerende halbygninger i Lejre."
Forud for projeket sagde Julie Nielsen fra ROMU:
”I den arkæologiske udforskning af Lejre er der gennem de sidste årtier sket skelsættende opdagelser. Inden for de seneste år har vi kunnet konkludere, at kongesædet i Lejre ikke nødvendigvis skal begrænses til hverken lokal eller national kontekst, hvis vi ønsker at få det fulde billede. Derfor har mine kollegaer og jeg løftet blikket og sat Lejre ind i en international kontekst. Der findes paralleller til kongesædet i danske sammenhænge, men forbindelsen til Sverige er alligevel unik og har givet anledning til forskningsprojektet.”
*
Lejre Museum, som i dag findes under Roskilde Museums hjemmeside romu.dk, har naturligvis bekæftiget sig meget med såvel de adkillige haller, som blev fundet og med digtet Beowulf Halfdan er omtalt som far til Helgi (kaldet Halga i Beowulf) og Hróar (kaldet Hrothgar i Beowulf). En del af handlingen i Beowulf foregår med andre ord i kong Roars hal, Hjortehallen (Heorot).
Sådan tolker de det, og det tilslutter jeg mig stadig – efter fund og forskning i flere årtier. Hvad andre mener om det, er mig ligegyldlgt – jeg ser frem til at læse bogen og erfare, hvad man har fundet ud af om de to bosættelser.
Se opslaget : "Lejre og Uppsala - bog" i tråden om Litteratur