"Kung Björns gravhög" Håga,Uppland.

1800 - 500 f.Kr.
Daniel K

Re: "Kung Björns gravhög" Håga,Uppland.

Inlägg av Daniel K » 27 mars 2025, 21:45

Yngwe skrev:
27 mars 2025, 16:46
Det stämmer inte med vad de skriver i sin artikel i Fornvännen iallafall

Resultatet visar att de kremerade benen tillhört en vuxen individ
(maturus), 40–60 år,sannolikti den övre delen avåldersspannet, utifrån Holcks åldersbedömning(1987, s. 99). Endast en individ är identifierad, trots dubbleringen av vissa föremål i graven. Förbränningsgraden av benen ligger på grad 6 enligt Stiner et al (1995), vilket innebär en temperatur på över 850°C. Ben från hela kroppen finns representerade, men inga könsindikerande fragment har hittats.

Intressant. :)

I boken spekulerar Kaliff/Østigård huruvida personen i högen kunde ha varit en "kung". Nu kanske det visar sig att det snarare är en drottning som ligger där. :)

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 27 mars 2025, 23:10

I så fall, istället för att dra kopplingen till svearikets ursprung, kanske man kunde dra paralleller såväl till senare betydande gravhögar i området, som också innehåller kvinnor, som till östliga traditioner innehållande såväl gravhögskultur som beväpnade kvinnor.

För mig känns det betydligt intressantare. Man är då förvisso också inne på spekulationerna område, men åtminstone då gällande nya rön istället för det som jag nog vill kalla nynermaniansk populistarkeologi....

Men, jag är fullt medveten om vad som säljer bäst...

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 28 mars 2025, 22:15

Apropå rakkniv, en vad man kan tycka är ett tydligt manligt attribut, hade jag något jag läst nån gång i bakhuvud...

Hittade det nu, kanske är rakkniv ett rituella föremål och ingen könsindikator. Se här!

Kungliga biblioteket
https://publicera.kb.se
Life Course Practices in Bronze Age Landscapes of East Central Sweden

Notera att även de gravar som bedömds som manliga, visar benrester efter gracila, klena personer...ingen dna-analys är gjord...

Jag tycker det är jäkligt spännande och tycker forskarna borde vara moderna nog att åtminstone utröna om kvinnornas ställning var en helt annan än gubbväldet någonsin kunnat föreställa sig!

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 29 mars 2025, 13:38

Den borde döpas om till drottning Hågas hög. ;)

Daniel K

Inlägg av Daniel K » 29 mars 2025, 20:05

Yngwe skrev:
28 mars 2025, 22:15
Apropå rakkniv, en vad man kan tycka är ett tydligt manligt attribut, hade jag något jag läst nån gång i bakhuvud...

Hittade det nu, kanske är rakkniv ett rituella föremål och ingen könsindikator. Se här!

Kungliga biblioteket
https://publicera.kb.se
Life Course Practices in Bronze Age Landscapes of East Central Sweden

Notera att även de gravar som bedömds som manliga, visar benrester efter gracila, klena personer...ingen dna-analys är gjord...

Jag tycker det är jäkligt spännande och tycker forskarna borde vara moderna nog att åtminstone utröna om kvinnornas ställning var en helt annan än gubbväldet någonsin kunnat föreställa sig!
Gubbväldet? :lol:

Du har rätt Yngwe. Man bör nog göra ett omtag vad gäller fynden. Alla bara utgår från att det är en man som är gravlagd i högen, utan att det finns tillräckliga bevis. Man bör gå in i det här med öppna sinnen.

Kanske går det att göra en DNA-analys av benen i framtiden?

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 29 mars 2025, 22:27

Tycker man ska omvärdera, men samtidigt inte vara
allt för kritisk till de som gjorde de första tolkningarna. De var barn av sin tid, och med en blivande kung deltagande i utgrävningen var det närmast givet att resultatet skulle bli sensationellt och kungligt.

Gubbväldet, ja visst, under mycket lång tid har ett fåtal gubbar bestämt agendan och tolkningsmallarna. Et svärd ger en man, punkt. Det gäller än idag tills motsatsen bevisats, trots att det under snart hundra år funnits goda vetenskapliga skäl att ifrågasätta det. Kaliff följer ju i de spåren med en egentligen ganska löjlig tolkning av Hågahögen. Nä, jag har inte läst hans bok, men tillräckligt om högen ifråga, och den kända historien runt omkring, för att inse att det handlar om en gubbe som utnyttjar sin status vid lärosätet för att sväva ut ganska fritt utan att bli sågad vid fotknölarna....och det ser jag som gubbvälde, även om det innefattar ett antal käringar :D

Jerrark

Inlägg av Jerrark » 24 juli 2025, 16:51

Daniel K skrev:
26 mars 2025, 18:34

I boken nämns även det påträffade lårbenet från en kvinna. Kaliff har en utläggning om hur det hamnat där men kommer inte ihåg vad Kaliff hade för teori.

Rent allmänt tar författarna ut svängarna ordentligt i den här boken. Det är trots allt lite kul med forskare som vågar spekulera.
Verkar som författarna spekulerar om att lårbenet kan tyda på rituell kannibalism. Benet uppvisade samma typer av märken som djuroffer i högen, vilket enligt Kaliff tyder på att det kan ha kluvits för att komma åt benmärgen—en handling som i vissa kulturer haft symbolisk och rituell betydelse.
Kaliff menar att detta fynd är ett av de tydligaste arkeologiska indikationerna på rituell kannibalism i Skandinavien.
Gravhögen har utförts i olika skikt med ritualer på olika nivåer. Först kremerades kroppen, sedan begravdes benen i en ekkista i en begravningskammare. Slutligen täcktes begravningskammaren av jord och i det skedet offrades djur och människor. I gravhögen finns rester från minst tre individer som offrats som en del i begravningsceremonin.

Dessutom har ett tydligt bevis för rituell kannibalism hittats i form av ett kluvet lårben från en kvinna med samma märken som djuroffren.

– Det är ett av de tydligaste fynden av rituell kannibalism som vi har från Skandinavien.
Nytt ljus över Skandinaviens viktigaste bronsåldersplats (Uppsala universitet, 2018)
https://www.uu.se/nyheter/2018/2018-09- ... ldersplats

Jerrark

Inlägg av Jerrark » 24 juli 2025, 17:16

Bok att ladda ned:

Bronze Age Håga and the Viking King Björn A History of Interpretation and Documentation from AD 818 to 2018
https://www.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT01.pdf
Senast redigerad av 1 Jerrark, redigerad totalt 25 gånger.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 25 juli 2025, 01:12

Fast kannibalbenen har visat sig vara minst 500 år äldre än högen enligt rapport från tidigare nämnda Inga Ullén....så ingen kannibalritual har ingåtts i höggravläggningen

Jerrark

Inlägg av Jerrark » 25 juli 2025, 10:47

År 2022 gav Upplandsmuseet ut en bok om Hågahögen. Den finns nu tillgänglig online. Den är redigerad av Torun Zachrisson, Inga Ullén & Michael Olausson och är en antologi med fjorton fristående artiklar som presenterar ny forskning om Hågadalen

HÅGA – Gravhögen och bygden från bronsålder till nutid (Upplandsmuseets skriftserie 12, 2022)
https://www.upplandsmuseet.se/contentas ... ppslag.pdf

Anders Kaliffs och Terje Östigårds bok kom 2023

Håga, kung Björn och Svearikets vagga – Arkeologi i myternas land
https://www.carlssonbokforlag.se/produc ... ernas-land

Redan 2018 gav de ut en skrift på engelska

Bronze Age Håga and the Viking King Björn

Den tidigare nämnda artikeln i Fornvännen av Inga Ullén och Leena Drenzel kom också ut 2018

Återbesök i Hågahögen– nya analysresult

Skriv svar