Det känner nog de flesta redan till dersa, att i Torah och i gamla testamentet ingår nästan samma texter.
Min fråga blir då åter: Men om händelsen som omtalas rör judarna och den utspelar sig långt innan kristendomen ens fanns. Varför då blanda in kristna och Bibeln i resonemanget?
Varför då inte bara säga judarna och Torah?
Inga spår efter Josua
-
Starkodder
Re: Inga spår efter Josua
Ok, då säger vi judarna och Torah...big deal.anganatyr skrev: ↑3 maj 2023, 19:34Det känner nog de flesta redan till dersa, att i Torah och i gamla testamentet ingår nästan samma texter.
Min fråga blir då åter: Men om händelsen som omtalas rör judarna och den utspelar sig långt innan kristendomen ens fanns. Varför då blanda in kristna och Bibeln i resonemanget?
Varför då inte bara säga judarna och Torah?
Det beror väl på vad man är intresserad av och vilket perspektiv man har. Jag tror de flesta svenskar anser att om Beowulf kom från Gotland, Jylland, Västergötland eller någon annanstans...big deal. Det är bara vi arkeologi- och historienördar som tycker sånt är intressant. Man för helt enkelt acceptera att alla ser olika på olika saker.
-
Starkodder
Undrade bara. Eftersom gamla testamentet inte handlar om kristna utan om judarna.
-
karlfredrik
i får anta att båda versionerna är anpassade efter sitt syfte. För nomaderna från norr var byggande av egypytiska monument hårt arbete, för egyptierna var semiterna bråkiga invandrare.