Stonehenge

12000 - 1800 f.Kr.
Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Stonehenge

Inlägg av Carl Thomas » 21 december 2018, 16:31

https://www.dailymail.co.uk/sciencetech ... asure.html

I en barngrav har man hittat "trummor" (cylindrar) som man tror kan vara "mätinstrument" som användes när man byggde Stonehenge.

Thomas
Historia är färskvara.

kylarvende
Inlägg: 825
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Stonehenge

Inlägg av kylarvende » 2 januari 2019, 18:15

Carl Thomas!
Intressant att man hittat dessa mätinstrument. Man kan få en fingervisning på den teknologiska nivån.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Stonehenge

Inlägg av Carl Thomas » 3 januari 2019, 15:52

Följ länken ovan, klicka på bilden, där finns fler bilder med beskrivande text, bland annat hur man (?) virat snöre runt dessa fynd för att få fram olika fasta längder.

Om det skall fungera måste det ha funnits ett fastställt mått även på snörens tjocklekar....och jag tror inte att det fanns det...

Men, att använda en cylinder genom att rulla den t.ex. 10 varv längs en yta tror jag skulle fungera. Man kan då bära med sig cylindern som en "tumstock" och ta fram samma mått oavsett var man är. Om man rullar cylindern t.ex. 10 varv längs en bit trä och kapar träbiten efter det måttet kan jag sedan använda träbiten som en fastställd "måttstock". På träbiten kan man ju även markera varje varv och få tiondelar av totallängden - eller det antal delar man valt att rulla cylindern.

Finns det mått på cylindern på halvt varv ( eller ännu tätare) kan cylindern enkelt skapa en "tumstock" med mycket fina mått.

Genom detta kunde man kopiera cylindern med hyggligt bra säkerhet på dess diameter så att fler kunde arbeta med samma måttstock. T.ex. Kunde man rita ut samma storlekar på cirklar och då bör man även kunnat räkna fram materialåtgång osv.

En cylinder som är 3,184 cm i diameter ger 10 cm i längd per varv. Märker jag ut cylinderns plana sida med fyra markeringar ( ett X) får jag fram 4 delar som är 25 mm långa = 1 tum. På en av dessa fyra delar kan jag markera hälften igen osv och då fram ännu finare fasta mått - samt överföra dessa till måttstocken.

Idén med cylindrar är faktiskt bra. Låtta att transportera, kopiera, använda, osv

Thomas
Historia är färskvara.

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Stonehenge

Inlägg av karlfredrik » 15 mars 2019, 21:35


Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Stonehenge

Inlägg av Carl Thomas » 16 mars 2019, 02:28

Tack för länken - känner att vi kanske skall ordna en grillafton på SAF sär var oxh en tar med ain egen gris? Kunde man göra det för 4500 år sedan är det knappast några problem att göra det till sommaren?

Thomas
Historia är färskvara.

Skriv svar