Folkomflyttningar i Skandinavien enligt DNA analyser

Här kan du diskutera vetenskapsteori
Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Folkomflyttningar i Skandinavien enligt DNA analyser

Inlägg av Kungsune » 18 januari 2018, 15:55

FBQ. du kanske har rätt? Jag har inte sett någon vetenskaplig sammanställning av de svenska Q varianterna ännu så jag vet inte. Att Q1a2a1c inte skulle finnas i det svenska materialet var något nytt för mig. Jag trodde inte att man hade gjort en sådan sammanställning redan.

jancro
Inlägg: 619
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Folkomflyttningar i Skandinavien enligt DNA analyser

Inlägg av jancro » 19 januari 2018, 18:29

Att säkerställa hunnerdna verkar inte vara det lättaste.
I Kina finns en som hunner angiven grav med Hp Q.
I Polen och Ungern har man några gravar från tiden som kanhända är hunner, BZ 1000 under Q1a1b1 (L712).

"Q1a1b1 (L712): found in Central & Eastern Europe (probably Hunnic and/or Mongolian)
Q1a1b1a (L713)"

Någon språklig hjälp finns knappast att få, hunnernas språk är okänt trots försök att härleda namn.

Om i tidigare inlägg föreslagna L330 skriver man :
" Q1a2a1c (L330): the main subclade of the Mongols, also found among the Kazakhs and Uzbeks, as well as in Ukraine, Turkey and Greece (probably Mongolian and Turkic)"

Citat från https://www.eupedia.com/europe/Haplogroup_Q_Y-DNA.shtml

FBQ
Inlägg: 7
Blev medlem: 8 januari 2018, 10:37

Re: Folkomflyttningar i Skandinavien enligt DNA analyser

Inlägg av FBQ » 20 januari 2018, 22:24

Förlåt sent svar, är egenligen bortrest och har lite svårt att svara. Jag har sett en del sammanställningar, det mest detaljerade materialet som finns är väl sammanställningen hos medlemmarna i Nordic Q hos family tree DNA. Så vitt jag förstår det hittills tillhör alla nordbor antingen Q L-527 eller Q L-804. Är själv Q L-527. Det har inte gått att hitta några nära släktingar till någondera gruppen. Jag har läst att Q L-527 finns i en något avlägnare variant i England. Men det kan ju förklaras av att en variant funnits bland vikingarna men som senare försvunnit i Norden eller att ingen med varianten testat sig. Hursomhelst stämmer spridingen väldigt bra med vikingarna Q L-527 finns på Irland, i Storbrittannien, i Normandie och på Sicilien, men saknas annars utanför Norden - Q L-804 finns på Island men däremot inte Q L-527. Ett problem är ju dock att den inte några personer inom Q påträffats i historiskt DNA i Norden och det lär kanske dröja så man får basera sig på annat. I Östeuropa och Tyskland finns Q-indvider som antas ha fått sitt Y-DNA via hunnerna. De tillhör andra grenar som är närmare besläktade med folk som idag lever i centralasien. Nu har jag inte informationen här just nu. Kan kanske återkomma. Det fanns en ganska bra karta som publicerades på Nordic Q:s facebooksida över vilka varianter av Q och i vilken andel som förekommer i vilka europeiska länder.

FBQ
Inlägg: 7
Blev medlem: 8 januari 2018, 10:37

Re: Folkomflyttningar i Skandinavien enligt DNA analyser

Inlägg av FBQ » 21 januari 2018, 09:41

Mitt svar om L 330 som hunnerna var väl lite väl snabbt. Det har ju säkerligen funnits en mängd Y-DNA varianter bland hunnerna, vissa vanligare än andra. Men jag kan återkomma när jag kollat vilken grupp spm brukar kopplas med hunnerna.

Om L 527 och L 804 vore ovanligare varianter som kommit med hunnerna borde det ju ändå finnas några närstående varianter som kan kopplas områden som hunnerna invaderat eller de områden varifrån hunnerna kom. På Eupedia föreslås som en möjlighet att Q L527 kom till Norden med R1b och R1a under senneolitikum. Anser att det, eller att den kom under bronsåldern just nu är det troligaste.

FBQ
Inlägg: 7
Blev medlem: 8 januari 2018, 10:37

Re: Folkomflyttningar i Skandinavien enligt DNA analyser

Inlägg av FBQ » 21 januari 2018, 21:52

Jag skall lägga upp en bild av släktskapet mellan olika grenar. Jag har inte gjort fullt Y test men finns förmodligen bland mutationen Q YP 6072. Den antas ha uppkommit för ca. 900 år sedan. Mutationen Q YP 4798 som är äldre antas ha uppkommit för 1000 år sedan. Bland personer som har Q YP 4798 men saknar Q YP 6072 finns alla i Sverige. Mutationen Q Y16739 är äldre och antas ha uppkommit för 1750 år sedan finns enstaka personer i Norge, Danmark, Tyskland och England. Den ännu äldre mutationen Q Y 4813 antas ha uppkommit för 2.000 år sedan - även här finns särskilda grenar där det enbart finns kända svenskar, den äldre mutationen Q Y 4827 för 2.900 år sedan och Q L527 antas ha uppkommit för 3.300 år sedan.

Nu utgår jag ifrån att åldern på grenarna inte är huggen i sten men det antyder att Q L 527 har hög ålder i Norden.

jancro
Inlägg: 619
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Folkomflyttningar i Skandinavien enligt DNA analyser

Inlägg av jancro » 23 januari 2018, 16:49

Dna-belägg för migration söderut längs norska kusten:
Arkeologer har länge antagit en migration söderut längs norska atlantkusten av mesolitiska människor med östligt ursprung. Detta baserat på den från nordost kommande s k trycktekniken vid tillverkning av stenverktyg.
Detta bekräftas nu av DNA-analyser av 10 000-åriga ben/tänder från bl a norska kusten, Stora Karlsö och längre söderut.
Det är alltså även här fråga om en faktisk migration och inte enbart en kulturpåverkan från nordost.

"– Vi blev överraskade av att se att mesolitiska jägare-samlare från den norska västkusten var genetiskt mer lika samtida befolkningar från öster om Östersjön medan jägare-samlare från det som nu är Sverige var genetiskt mer lika jägare-samlare från centrala och västra Europa, säger Torsten Günther, populationsgenetiker vid Uppsala universitet, en av studiens huvudförfattare."
"Nyckel för att förstå migrationsrutterna kom från genom-data från de norska individerna och de genetiska mönstren överlappar spridningsmönstren för olika stenverktygstekniker. "
Citat från http://svenskhistoria.se/dna-analyser-a ... r-istiden/

Även i Dalarna finns spår av dessa östliga migranter:

"PIONJÄRERNA VID LIMSJÖN. Arkeologisk undersökning av boplats ...
http://www.academia.edu/.../PIONJÄRERNA ... rsökning_a...
Stenmaterialet från Limsjöboplatsen visar tydligt att kunskapen om den östliga trycktekniken kommer till Siljansområdet under äldre stenålder. Detta visar att det fanns en tidig kontaktlänk som sträcker sig västerut mot kust- områdena i dagens Norge och västra Sverige. En kontaktlänk som därifrån spänner norrut längs ..."

Skriv svar