Starkodder skrev:Valdemar skrev:Vilka "vi"???? Vi har verkligen inte fått något sådant verifierat!
Valdemar..med 99 % säkerhet kommer Yngwes revolutionerande tolkning inte lämna detta forum.
Men jag läser gärna den publicerade versionen i någon tidskrift med åtföljande recensioner av latinkunniga. Tills dess så får den betraktas som ett hugskott.
Yngwe: kan du repetera vilka stammar i texten som hörde till svearna enligt din tolkning? Har glömt.
Förhållandet mellan gens och natio finns publicerat av och jag har redovisat såväl publicerade forskning samt direkta paralleller i källor. Översättningens riktighet är styrkt av flera, och det är redovisat att Jordanes också använder det på precis det sättet. Det här har du tagit del av.
Du kan säga att Jordanes inte menade så, du kan påstå att han i stycket led av inkonsekvens eller helt enkelt bara skrev fel. Men, som bekräftat och styrkt, så är det en fullt möjligt att läsa Jordanes Getica precis så som jag beskrivit. Det är fullt riktigt i fråga om språk, förståelighet och konsekvens.
Och då Starkodder kan du inte påstå att det inte finns en källa som beskriver just detta, för det finns ju en som mycket väl kan beskriva just det.