Var ligger Beowulf begravd?

Här kan du diskutera vetenskapsteori
Starkodder

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Starkodder » 17 juni 2017, 17:34

Yngwe skrev:
Valdemar skrev:Starkodder
Placeringen av Götar och Svear parallellt i Widsith är en tydlig placering av dessa två olika stammar/förbund nära varandra men inte inkluderade i varandra,
Ett påstående som du fått bemött förut.

Widsith räknar upp ett antal folknamn där flera är överlappande och inkluderande. Han har t.ex. med flera sorters Daner, flera sorters Thurunger och flera sorters goter. Han har dessutom med Vikingar och Vikingar bredvid alla andra Skandinaver vilket med ditt resonemang skulle påvisa att varken daner eller svear kunde vara vikingar eller Väringar. Ditt argument lider alltså av stark inkonsekvens och hålle rinte för prövninge ens inom samma vers. Jag tycker nog man kan begära att man granskar sin egen tes åtminstone i den följande textraden innan man framför den som argument...
Vad jag minns finns Ytum respektive Geatum tydligt separerade i texten. Dessutom är Valdemars kommentar helt logisk. Vi vet heller inte vilka Wicingas som Widsith syftar på.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 17 juni 2017, 18:14

http://runeberg.org/antiqtid/18/0380.html
Adils död i kalfsvisa diskuteras länken ovan.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 17 juni 2017, 18:30

Inte kommentarerna, översättningen menade jag. Undaðr betyder sårad.

Hur ovanstående kunde tolka texten så att Adils dog är en gåta.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 17 juni 2017, 19:24

Ja det står inte uttryckligen att han dog. Det har du rätt i. Han kan ju ha fallit av hästar flera ggr. Inget konstigt med det. Hästen som han föll spjutsårad från heter dock samma i kalfsvisa "Slöngve" som den häst Adils äger i kungasagor där han faller över hästens bog i Uppsala. I Bjarkarimur slutar vänerslaget med att man rider hem.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 17 juni 2017, 20:45

Starkodder skrev:
Yngwe skrev:
Valdemar skrev:Starkodder
Placeringen av Götar och Svear parallellt i Widsith är en tydlig placering av dessa två olika stammar/förbund nära varandra men inte inkluderade i varandra,
Ett påstående som du fått bemött förut.

Widsith räknar upp ett antal folknamn där flera är överlappande och inkluderande. Han har t.ex. med flera sorters Daner, flera sorters Thurunger och flera sorters goter. Han har dessutom med Vikingar och Vikingar bredvid alla andra Skandinaver vilket med ditt resonemang skulle påvisa att varken daner eller svear kunde vara vikingar eller Väringar. Ditt argument lider alltså av stark inkonsekvens och hålle rinte för prövninge ens inom samma vers. Jag tycker nog man kan begära att man granskar sin egen tes åtminstone i den följande textraden innan man framför den som argument...
Vad jag minns finns Ytum respektive Geatum tydligt separerade i texten. Dessutom är Valdemars kommentar helt logisk. Vi vet heller inte vilka Wicingas som Widsith syftar på.
Den är bara logisk om du isolerar just de orden, i samma vers faller som sagt logiken på det vis jag nämnde. Det kan knappast ifrågasättas, åvida du inte vill påstå att svea geat, och så vidare inte kunde vara vikingar...

Ättelägg

Inlägg av Ättelägg » 18 juni 2017, 08:32

Hroþwulf ond Hroðgar
heoldon lengest
sibbe ætsomne
suhtorfædran,
siþþan hy forwræcon
wicinga cynn
Mid Wenlum ic wæs ond mid Wærnum
ond mid wicingum.
mid Lidwicingum ic wæs ond mid Leonum
Vad jag förstår nämns vikingar två gånger eller tre om vi räknarmed lidvikingar vilket skulle kunna vara ett geografiskt tillägg eller varför inte led som i ledung. Frågan är om det är ett folk eller en gruppering, wicinga cynn tyder mer på ett folk likaså med wicingum som räknas upp tillsammans med vandaler och warini. Alla på v och kända historiskt förutom vikingar. Viking härleds ibl. till viken (oslo) så möjligen ett geografiskt namn men å andra sidan när det begav sig mer en term för en frigående sjörövare, inte populära ens i hemländerna. Om vi skall spekulera kring en möjlig geografi kopplat till folket eller grupperingen snuddar väl tanken vid Jomsborg och jomsvikingarna.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 18 juni 2017, 09:40

Man ser att det finns prefix före daner resp goter vilket visar att det är underavdelningar av dessa. Inte gällande Ytum, Geatum eller Sweom. Dessa är separerade. Men man får gärna tro att Geatum och Ytum är samma sak.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 18 juni 2017, 11:34

Ättelägg skrev:
Hroþwulf ond Hroðgar
heoldon lengest
sibbe ætsomne
suhtorfædran,
siþþan hy forwræcon
wicinga cynn
Mid Wenlum ic wæs ond mid Wærnum
ond mid wicingum.
mid Lidwicingum ic wæs ond mid Leonum
Vad jag förstår nämns vikingar två gånger eller tre om vi räknarmed lidvikingar vilket skulle kunna vara ett geografiskt tillägg eller varför inte led som i ledung. Frågan är om det är ett folk eller en gruppering, wicinga cynn tyder mer på ett folk likaså med wicingum som räknas upp tillsammans med vandaler och warini. Alla på v och kända historiskt förutom vikingar. Viking härleds ibl. till viken (oslo) så möjligen ett geografiskt namn men å andra sidan när det begav sig mer en term för en frigående sjörövare, inte populära ens i hemländerna. Om vi skall spekulera kring en möjlig geografi kopplat till folket eller grupperingen snuddar väl tanken vid Jomsborg och jomsvikingarna.
Widsith räknar nog mest upp en massa folk han hört talas om i olika sammanhang och har nog inte haft ambitionen att bara omnämna folk som samtidigt är en geografiskt avgränsad etnisk grupp, det är det som mitt exempel skulle visa. Därför går det knappast heller använda texten på det viset Valdemar gjorde!

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 18 juni 2017, 12:13

Starkodder skrev:Man ser att det finns prefix före daner resp goter vilket visar att det är underavdelningar av dessa. Inte gällande Ytum, Geatum eller Sweom. Dessa är separerade. Men man får gärna tro att Geatum och Ytum är samma sak.

Du missar helt poängen. Det kan mycket väl vara så att Widsith här avser götar. Men det innebär inte att det leder till en logisk slutsats som den Valdemar drog

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 18 juni 2017, 12:14

Starkodder
"Men man får gärna tro att Geatum och Ytum är samma sak"

Varför då?

Skriv svar