Var ligger Beowulf begravd?
Re: Var ligger Beowulf begravd?
tänkte mer på detta:
[quote]220 Det buktade skeppet hade gått så långt,
Att de sjöfarande sågo land,
Blänkande havsklippor, branta berg
Och breda uddar. Då var havet lagt tillrygga,
Sjöresan slut. Därifrån stego
225 Väder-götarne snabbt uppå landet,[/quote220
Blänkande havsklippor och branta berg.
[quote]220 Det buktade skeppet hade gått så långt,
Att de sjöfarande sågo land,
Blänkande havsklippor, branta berg
Och breda uddar. Då var havet lagt tillrygga,
Sjöresan slut. Därifrån stego
225 Väder-götarne snabbt uppå landet,[/quote220
Blänkande havsklippor och branta berg.
Ja, men översättningarna skiljer sig en hel del. beorgas steape låter ju som bergsstup dock. Det finns ju bra ställen i gammaldanmark ändå. Ex Limhamn och Möns nordöstra del.kolla wikipedias lista över klinter i danmark.
Samtidigt intressant att de bryter konventionen att segla med kusten inom synhåll. Här får vi veta de korsar havet. De får syn på land och då först bergen. Det gör också att de inte kan ha seglat från Västergötland. Då hade de sett kusten hela vägen.
Samtidigt intressant att de bryter konventionen att segla med kusten inom synhåll. Här får vi veta de korsar havet. De får syn på land och då först bergen. Det gör också att de inte kan ha seglat från Västergötland. Då hade de sett kusten hela vägen.
Just, om man skall lita på poetiska omkväden behöver man vara lite öppna. Kan vara översättning till ex england men å andra sidan är inte den engelska kusten speciellt olik den danska. Själva uttrycken låter mer som en kust av urbergstyp, mao mer av norge, sverige norr om skåne (både öst som väst).
Jovisst! Kanske är det en skildring av Scedelanden som skandinaviska halvön som spökar och råkar måla upp ett norskt landskap?
-
Starkodder
Limhamn?Kungsune skrev:Ja, men översättningarna skiljer sig en hel del. beorgas steape låter ju som bergsstup dock. Det finns ju bra ställen i gammaldanmark ändå. Ex Limhamn och Möns nordöstra del.kolla wikipedias lista över klinter i danmark.
Som alltid en tolkning. Det kan antingen handla om Kullabergs skinande klippor eller helt enkelt om inloppet till Isefjorden. Vill man att Beowulf ska komma från Jylland så väljer man kanske Själlands odde.
-
Starkodder
Valdemar, vad tror du om Gudbrandsdalen som Brondingarnas land? Visserligen är personnamn på brand- endast uppgivet för vikingatiden, men två Brandstad ligger där. Totalt fyra finns i Norge.
Ja, utifrån landsiktestankarna. Vi har ju klinteberg vid sundet in till Leijre också. Samtidigt kan samma berg avses om de styr in mot Öresund så det funkar med Lomma också. Jag har däremot svårt att föreställa mig en seglats från Göta älv ned till Roskilde utan landsikte hela vägen. Det vore totalt onödigt risktagande. Fast det är ju om man tolkar källorna som en fundamentalis
. Jag tycker iofs att det är bra att börja på det sättet. Det kan ju visa sig att det stämmer.
-
Starkodder
Kunde man färdas mellan t ex Norge och Jylland eller från Svealand till Balticum på den tiden så går det nog.Kungsune skrev:Ja, utifrån landsiktestankarna. Vi har ju klinteberg vid sundet in till Leijre också. Samtidigt kan samma berg avses om de styr in mot Öresund så det funkar med Lomma också. Jag har däremot svårt att föreställa mig en seglats från Göta älv ned till Roskilde utan landsikte hela vägen. Det vore totalt onödigt risktagande. Fast det är ju om man tolkar källorna som en fundamentalis. Jag tycker iofs att det är bra att börja på det sättet. Det kan ju visa sig att det stämmer.
Du missförstod mig! Jag menar att det är lättare att tappa kustlinjen när man följer Jylland än när man följer svenska kusten. Särskilt om du seglar söder ut förbi Grenå. Då vill man hellre korsa över mot Själland. Från Göteborg ned till Öresund har du inga sådana kursbrott. Det vore bara dumdristigt. Det är allmänt känt att man nyttjar kustlinjen så långt det är möjligt. Seglatser utan lansikte gjordes ju då enligt mig också men inte i onödan.
Senast redigerad av 1 Kungsune, redigerad totalt 17 gånger.
-
Starkodder
Jo kursbrott från Kullen över till Själland. Dessutom, ska du från Jylland till Uppåkra lär inte beskrivningen stämma. Om målet är nått när du ser kusten. Inte heller om du kommer från Gotland och siktar t ex Möns klint.Kungsune skrev:Du missförstod mig! Jag menar att det är lättare att tappa kustlinjen när man följer Jylland än när man följer svenska kusten. Särskilt om du seglar söder ut förbi Grenå. Då vill man hellre korsa över mot Själland. Från Göteborg ned till Öresund har du inga sådana kursbrott. Det vore bara dumdristigt. Det är allmänt känt att man nyttjar kustlinjen så långt det är möjligt.