1. Ynglingatal säger inte vilket Vendel det handlar om som du vet.
2.Som jag nämnt tidigare så ligger göt dvs gaut närmare geat språkligt än jute.
3. Att ta sig från Uppsala till Götaland går både till fots, häst och till båts. Big deal.
Jag har inte riktigt fått klart för mig var Beowulfs jutars hövdingasäte låg nånstans. Nån som vet? Var bodde Väderjutarna?
1. YT placerar inte Vendel men andra sagor gör det, dessutom just den specifika händelsen.
2. Det stämmer men som Castor och Yngwe visat kallades ibland äver Jylländare för gaut. Dagens danska avänder Jyde och Jysk vilket är skillnad i uttal mot svenska jute. Jylländskt y ligger väldigt nära svenskt ö.
3. Vad är det du riktar dig mot här?
Limfjorden är ingen Älv i strikt mening men har tydligen kallats så i äldre tider. Ålborg ska tidigare ha benämnts Alvbu. Vet att det finns en motsvarande platsnamnskonfiguration kring Ålborg som vid Alvhem i Götaälvdalen men har inte det framför mig. Egclif blir där motsvarande Egskär eller liknande.
Väderjutarna kan ju bo norr om Limfjorden alternativt på någon eller flera av de många andra öarna som omger Jylland. Alvhem behöver inte vara ett faktiskt gårdsnamn. En gård som ligger vid en älv är ju ett älvhem. Ungefär som med Landamäre och kanske Uppsala.