Videnskabelig objektivitet.

Här kan du diskutera vetenskapsteori
Mio Nielsen

Re: Videnskabelig objektivitet.

Inlägg av Mio Nielsen » 26 juni 2020, 17:23

Kristendommen opstod som en græsk religion.
Hvorfor?
Fordi dens kanoniske værker er skrevet på græsk og den er i allerhøjeste grad en bog-religion.
Dernæst også fordi den opstod i de græskorienterede dele af romerriget.
Og endelig fordi den blev statsreligion i Romerriget omtrent samtidig med at dette imperium gik over til det græske sprog som officielt hovedsprog.

Mio Nielsen

Inlägg av Mio Nielsen » 27 juni 2020, 10:35

Historikus mener at Adam af Bremens bemærkninger om "hedninge" skal forstås møntet på slaverne. Men på Adams tid var den kæmpestore St. Sophia katedral i Novgorod bygget og indviet. Den slaviske kristning var blevet så iøjnefaldende at jeg tenderer til at forstå Adams bemærkning derhen, at han skam udmærket vidste at slaverne var kristne, men at han ville understrege deres skismatiske forhold til Rom ved at kalde dem "hedninge".
At han slår slaver, grækere og barbarer over en kam, kan så tolkes på forskellig måde og jeg skal ikke hævde at jeg besidder den rette tolkning da jeg ikke ved meget om byzantinsk kristendom.
Det er iøvrigt netop min uvidenhed om disse ting jeg bebrejder Thorkild Ramskou og hans lige. Østeuropas spirituelle udvikling var bortcensureret fra min ungdoms historiebøger.

Mio Nielsen

Inlägg av Mio Nielsen » 28 juni 2020, 12:18

Jeg er naturligvis glad for at en enkelt bruger her siger mig imod og derved viser at det spørgsmål jeg rejser stadig er aktuelt.
Men en udstoppet svale gør ingen sommer. Når det bliver nødvendigt vil den historiske videnskab atter og igen gå ind og støtte magthaverne - fortrinsvis med udeladelser men om nødvendigt med løgne.
Som allerede sagt: Historikerne er ikke kaldet til at etablere sandhedens regime på jorden. Det må vi selv gøre.

Skriv svar